Rabobank paste spotje aan na klacht RCC
Rabobank lanceerde dit jaar een tv-campagne met de slogan ‘Growing a better world together’. In die campagne "doet Rabobank alsof ze de voedingssector wil verduurzamen", stelt Wakker Dier. "In werkelijkheid investeert men in plofkippen, megastallen en fastfoodketens."
Het spotje, met de Rabobank in de rol als oplosser van het wereldvoedselvraagstuk, wekte eerder al de ergernis van Mat Matheij, die een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie. Hij werd in het gelijk gesteld. De Rabobank paste het spotje aan en verbetert de wereld nu zonder dat hardop te zeggen.
'Grootinvesteerder in plofkippen'
Volgens Wakker Dier, dat daarvoor het rapport Eerlijke Bankwijzer raadpleegde, investeerde Rabobank tussen 2012 en 2017 €6,8 miljard in grote vleesbedrijven zoals fastfoodketens KFC, McDonald's en de Oekraïense 'plofkippengigant' MHP. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Growing megastallen together geeft geen betere wereld.”
Rabobank kreeg ruim de helft van de 25.000 uitgebrachte stemmen, dat was een record. Zuivelbedrijf Campina eindigde op de tweede plaats (omdat op de melkverpakkingen staat dat hun koeien verantwoord oud worden, terwijl ze meestal voor hun zesde levensjaar naar de slacht gaan) en diervoedingsbedrijf ECOstyle werd derde (omdat het hondenvoer plofkip en industrievarken bevat).
Op 6 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Liegebeest Rabobank past beleid dierenwelzijn niet aan, wil wel in dialoog," kopt Adformatie.
Adformatie informeerde bij Rabobank of de bank zijn beleid gaat aanpassen na de uitverkiezing tot Liegebeest. Maar daar is weinig kans op; volgens de bank is de uitverkiezing te beschouwen "als een aanmoediging om ons duurzaamheidsbeleid de komende jaren zelf en met onze klanten verder toe te passen."
Rabobank laat weten dat bedrijven waarmee de bank zaken doet "nu al" moeten voldoen "aan de normen voor dierenwelzijn die de bank hanteert, gebaseerd op internationale verdragen en afspraken. Dit geldt zowel in binnen- als in buitenland en zonder uitzonderingen." Dierenwelzijn maakt daar deel van uit.
Wel wil Rabobank "met klanten in dialoog gaan" over het verder verduurzamen van hun onderneming: "Dit kan ertoe leiden dat we afscheid nemen van een klant als die niet voldoende meebeweegt met de eisen die wij stellen en de maatschappelijke discussies die gaande zijn. In de praktijk zien we dat de verreweg de meeste klanten hier juist wel gevoelig zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat we daarmee de wereld sneller helpen verbeteren."