Net als in andere landen wil de Duitse consument aantrekkelijke winkels en een breed aanbod aan producten, ook A-merken, schrijft BloombergBusinessWeek. In een eerste vernieuwde winkel in Castrop-Rauxel is te zien welke kant Aldi op gaat om de aansluiting met de consument terug te vinden: veel licht, vers en luxe brood, meer biologische producten en merken als Mars, Nutella en Coca-cola. Het is even wennen, want Aldi blijkt ineens zijn bijna honderdjarige prijsvechtersconcept los te laten.

Aldi hoeft het nieuwe concept niet helemaal vanaf nul te ontwikkelen. In de Verenigde Staten is Aldi sinds 1979 eigenaar van Trader Joe’s. Deze keten kent de afgelopen jaren een enorme groeispurt omdat het met z'n grotendeels biologische assortiment een redelijk welvarende clientèle aanspreekt die op zoek zijn naar gezond(er) eten. Ook in Engeland doet Aldi goede zaken met nieuwe winkels met veel vers tegen lage prijzen.

Het marktaandeel van Aldi staat in Duitsland al geruime tijd onder druk. In 2011 was het 14,7 procent, ten opzichte van 15,3 in 2002. Lidl wist in diezelfde periode te groeien van 12,3 procent naar 18 procent. Aldi gaat investeren in z'n winkels omdat het concern niet nog verder wil achterblijven bij z'n directe prijsconcurrenten. Ze hebben er zo'n 280 millioen euro voor gereserveerd om de 2500 Aldivestigingen om te bouwen tot consumentenverlokkende winkels.

Zou Trader Joe gelijk hebben en zoekt de consument de waarde voor zijn geld niet meer in goedkoopte maar in gezondheid?

Fotocredits: ell brown
Dit artikel afdrukken