Een klein berichtje van ruim een jaar geleden haalde deze week alsnog de voorpagina's van de Amerikaanse pers. Foodlog schreef indertijd over de Californische start-up Eatsa.

Het onbemande high-tech restaurant serveert alleen vegetarische gerechten op basis van quinoa. Klanten bestellen op een iPad, betalen met hun creditcard of mobiel en krijgen automatisch hun bestelling geserveerd in een doorzichtige doorgeefkast. TechCrunch maakte er vorig jaar al een filmpje van.

De moderne automatiekketen heeft inmiddels vier vestigingen in Californië en twee aan de Amerikaanse oostkust, in Washington en, sinds vorige week, in New York.



Nostalgie
Niet de hip- of gezondheid van het geboden voedsel of de vernieuwende technologie van Eatsa krijgen aandacht in de Amerikaanse pers. Wel de nostalgie die het concept oproept. Het doet denken aan de hoogtijdagen van de eerste Amerikaanse 'Automat', de restaurantketen Horn & Hardart. Vanaf het begin van de twintigste eeuw verkocht deze succesvolle keten maaltijden vanuit een soort automatiek. Dat er achter de schermen juist heel veel mensen aan het werk waren om dat mogelijk te maken, was minder bekend. Het was wel de reden dat Horn & Hardart het niet kon bolwerken toen in de jaren '50 fastfood zijn opwachting maakte. De laatste vestiging sloot in 1991.

Werkgelegenheid
Zorg om het verlies van talloze - laagbetaalde - banen is een ander aspect dat doorklinkt in de media. Amazon had zijn pilot met een super-zonder-kassa's nog niet wereldkundig gemaakt, of de online retailer moest halsoverkop ontzenuwen dat er wel 2.000 van die winkels gepland zouden staan. Er stonden dus geen duizenden banen op het spel. Onbemande en hoog-technologische restaurants zoals Eatsa roepen een vergelijkbare reactie op.

'The new Big Mac'?
Eatsa wil, zo kopte The New Yorker, van quinoa 'The new Big Mac' maken. De combinatie van vers, vegetarisch en gezond eten, dat tegen een redelijke prijs en vooral snel voor de klant zijn neus staat, zou de doorbraak van gezond en vers als alternatief voor fastfood mogelijk moeten maken. Tot op heden heeft vegetarisch fastfood het nog nergens echt 'gemaakt', schrijft Naturalnews. Volgens voedingsprofessor Marion Nestle komt dat doordat restaurants die een gezond, vers en duurzaam concept bieden op moeten boksen tegen het idee dat hun eten extra duur is. Eatsa maakt daar korte metten mee. Een kom quinoa kost $6,95 en is binnen 2 minuten klaar.

Rest nog het vinden van de balans tussen mens en machine. De gebruikte technologieën garanderen snelheid, kwaliteit en kostenbeheersing. Toch zijn in de Eatsa-vestigingen mensen vooralsnog onmisbaar. Is het niet om onwennige klanten door het bestelproces te loodsen, dan toch om achter de schermen de quinoa-kommen samen te stellen. Echt onbemand lukt nog even niet.
Dit artikel afdrukken