Van de duurzaamheidsafspraken die supermarkten maakten, is in het schap nog weinig te zien. Dat vindt stichting Questionmark in 'Superlijst Groen’, een onderzoek in samenwerking met Natuurmonumenten, Natuur & Milieu en Mighty Earth naar de duurzaamheid van supermarkten. Ekoplaza loopt voorop met een grotendeels plantaardig en biologisch assortiment, Albert Heijn leidt in transparantie over duurzaamheid. Het slechtst scoren Coop, Dirk en Jumbo volgens de methode van Question Mark.

Supermarkten spelen een belangrijke rol in onder meer het Klimaatakkoord en het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Meer biologisch eten, meer oog voor de herkomst van voedsel, minder vlees in reclamefolders en plastic verpakkingen terugdringen. De ene super doet het beter dan de andere, maar volgens de stichting blijven alle supermarkten achter bij de (zichtbaarheid van) afspraken. Meetbare doelstellingen ontbreken en de bedrijven delen nauwelijks informatie over de herkomst en teeltmethoden van hun producten. Albert Heijn is de grote uitzondering, aldus Questionmark. De stichting stelt vast dat supermarkten de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor duurzame landbouw vooral bij hun klanten leggen. Terwijl juist supermarkten invloed kunnen uitoefenen op de producenten en leveranciers. Met het onderzoek hoopt Questionmark alle supermarktketens aan te zetten tot actie. Eerder kwam de stichting al met de 'Superlijst Gezondheid'.

In een reactie laat branchevereniging CBL weten zich niet te herkennen in de bewering dat er te weinig zichtbaar is op het gebied van het stimuleren van duurzaam voedsel, schrijft RTL Nieuws. De conclusies zouden geen recht doen aan de stappen die afgelopen jaren zijn gezet. Ook 'verliezer' Jumbo gebruikt tegenover Distrifood soortgelijke woorden. De supermarktketen vindt het rapport te eenzijdig.

Superlijst Groen, Questionmark
Reageer
  • Deel
Druk af