imageSmaakstoffenproducent Quest heeft een statistische methode ontwikkeld waarmee het smaakvoorkeuren kan voorspellen. Het bedrijf rept van een revolutie in het smaakontwikkelingsproces.

De methode, LISA genaamd (Linking flavour Ingredients and Sensory data to Acceptance), combineert data van de smaakcomponenten die consumentenvoorkeur bepalen met sensorische data zoals sappigheid, rijpheid, zoetigheid et cetera. Deze data zijn verkregen uit consumenten- en expert panels. ‘Door deze combinatie kunnen we wereldwijd onder verschillende consumentengroepen smaakvoorkeuren voorspellen en optimaliseren’, aldus Vice-President van de smaakdivisie Cees de Jong.

Met de methode kan Quest bijvoorbeeld voorspellen dat Braziliaanse vrouwen tussen 25 en 35 die vaak sinaasappelsap drinken, houden van sappige, groene limonades. Braziliaanse vrouwen onder de 16 die meer van koolzuurhoudende sinaasappeldranken houden, zijn meer gecharmeerd van zoetige, ‘bloemige’ limonades.

Volgens consumer understanding systems manager Tom de Block kan Quest op verzoek van een klant precies bepalen welke smaakcomponenten de voorkeur positief of negatief beïnvloeden. ‘De kracht van LISA is dat we voor specifieke consumentengroepen tot op componentniveau kunnen bepalen welke smaken aanslaan en welke afstoten.’

De Block stelt dat het ontwikkelen voor specifieke doelgroepen in het pre-LISA-tijdperk vaak een kwestie van ‘afwachten of het product succesvol’ was. ‘Nu kunnen we vrij snel de meest optimale smaak bepalen. Wel moeten onze smaakdeskundigen deze smaak nog altijd aanscherpen. Smaakbeleving is zo complex dat alleen statistiek niet volstaat.’

Om het heel kort samen te vatten: voortaan krijg je dus alleen nog wat het model verwacht dat je lekker valt. Verrassingen zijn uitgesloten. Jammer!

bron: EVMI
Dit artikel afdrukken