We spraken elkaar vorige week even. Hans maakte me duidelijk dat hij in ons teleurgesteld was omdat:
- Varkens in Nood wel degelijk gericht is op concrete zaken die echt dierenleed voorkomen en dingen voor elkaar krijgt; wat hem betreft plaatsten wij zijn organisatie dan ook in een verkeerd daglicht
- Varkens in Nood net als iedere organisatie met beperkt budget nou eenmaal alleen met pakkende koppen persaandacht krijgt
- wij niet hadden begrepen dat hij helemaal niet blij was geweest met de kaping van zijn actie door Marianne Thieme van de Partij van de Dieren
- Baaij echt niet meer wilde - en inderdaad, zo stond het in het persbericht - dan een camera in de verdovingslift zodat de slachter en zijn controleur echt weten hoe het de dieren vergaat op het moment net voor ze bewusteloos raken
Thieme ging er dus met de ballen vandoor. Dat was helemaal de bedoeling van de actie van Varkens in Nood niet geweest. Ongehinderd door kennis van zaken eiste zij meteen dat varkens voortaan geëlektrocuteerd zouden worden voor de slacht. Een spoeddebat zou ervoor moeten zorgen. Zonder nadenken gooide ze het in de Kamer en de pers. Suf, want ze wist niet wat Baaij wel wist. In Lelystad - waar ASG, het dierendeel van 'Wageningen', zit - wordt al lang gewerkt aan een plezieriger dood voor varkens. Een telefoontje van Baaij deed Thieme besluiten het debat toch terug te trekken.
Daar zouden we hier een heel verhaal van kunnen maken, maar dat doen we niet. We verwijzen ditmaal slechts naar het bontje van Verburg waar de PvdD over struikelde. Het bleek, zoals bijna alle bont in Nederlandse winkels, nep. Kennelijk moet je dat er ook op plakken. Of zullen we dat maar gewoon te bont noemen? Irritant en alweer ondoordacht en schadelijk voor de echte zaak? Communicatie-geneuzel.
Ik nodigde Hans uit voor een online debat hier. Samen met dierenbeschermers en- vrienden, wetenschappers van de Animal Sciences Group, varkens- & kippenhouders en -slachters, slagers en supermarkten over de werkelijke bijdrage die de dierenbeweging heeft geleverd aan het verbeteren van het lot van de dieren die we eten en waar we zo weinig voor willen betalen. Niet in de laatste plaats zullen we het hebben over de communicatiestrategieen van de diverse organisaties. Arthur Wiltink van Wakker Dier is trots op z'n low budget high impact strategie waarmee hij de - door foodlog.nl verfoeide - varkensballenactie voerde. Nu wil hij de plofkip op dezelfde manier het land uitjagen. Naar Zuid-Amerika, Brazilie en China. Omdat ze het daar beter zullen hebben.
Hans zegde toe. ASG, de dierenbescherming, een slachterij-organisatie, een retailman en een slager ook.
Bij deze nodig ik ook graag de PvdD uit. En, uiteraard, ook haar zusters van Wakker Dier waaruit de partij voortkwam.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De boer heeft weer haantjes. Die komen van een grote mesterij een end verderop, en zij kweken ze op. Vrije uitloop en alles, want zo'n duur overdekt hok is veel te veel specialisatie. Het is eigenlijk een melkveehouderij, de kippen doen ze er maar een beetje erbij. Als je er een wilt slacht ze er een voor twee en een halve euro en dan moet je snel naar huis anders wordt ie stijf. Het vlees is veel steviger dan slachtkuikens uit de AH, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat ze aanzienlijk langer leven.
Twee en een halve euro! De lekkerste cocq au vin sinds tijden. En niet eens in te delen in makkelijke schema's als bio-industrie (waar ze vandaan komen) of diervriendelijkheid (In vrije uitloop opgegroeid, maar onderdoofd geslacht want onthoofd).
Hoe meer ik met boeren omga des meer ik die hele terminologie inadequaat vind.
@ Wouter : ik zal je niet in de steek laten, hierbij een korte reactie.
Eigenlijk heb ik hier geen mening over. Dit is een onderwerp waar ik te weinig van weet:
- gevoelsmatig heb ik totaal geen hoge pet op van het kennisniveau van ViN, WD en PvdD.
- ASG zal toch tientallen rapportages hebben over dierwelzijn etc. Publiceren die hap zou ik zeggen.
- wij 'consumenten' willen dit niet weten maar gewoon goedkoop vlees (verschil 'burger' versus 'consument').
- ik heb niets met 'low cost high impact', goedkoop hol inhoudsloos effectbejag doet me denken aan de oorzaak van de bankencrisis.
- wanneer gaan we waardering krijgen voor echte kennis en echte experts. Stop de 80/20 consultancy mentaliteit.
Stom, Wiltink!!!
"Maar weet Wilbrink veel"
Felix weet best veel. Wiltink kennelijk minder. :-)
Wat blijft het hier stil.
Ik heb nog iets. In een interview in het kruideniersblad Distrifood zegt Wakkerdierdirecteur (ex-Unilever) Wiltink over plofkippen:
'Ze worden in zes weken vetgemest, krijgen iedere dag minder bewegingsvrijheid, lopen door hun eigen stront.' Niet goed opgelet wat die bewegingsvrijheid betreft en niet goed naar de alweer vijf jaar oude uitzending van Keuringsdienst van Waarde gekeken. Ze willen helemaal niet bewegen in die amper zes weken van hun bestaan. Het zijn eetverslaafde zombies.
Maar wat stront betreft.
Wakker Dier is fel op het scharrelei. Maar weet Wilbrink veel. Scharrelkippen lopen door en pikken in hun eigen stront. En in de stront van hun zusters. Elke dag en dat 14 tot 17 maanden aaneen, met enthousiaste instemming van Wakker Dier.
Wat ik wil zeggen: Wakker Dier, Dierpartij en Varkensvrienden, weet waar je het over hebt. Dat is het enige goede uitgangspunt voor werk aan een nog betere landbouwhuisdierenhouderij in Nederland.