Bestuurders van elektrische auto's laden slecht in 5% van de 'tankbeurten' hun voertuig op bij publieke laadpalen. Thuis of op het werk zijn de meest populaire plekken om de accu op te laden. Dat is nieuws, want volgens menige beleidsmaker is er een tekort aan palen en zou dat de opmars van de elektrische auto remmen.
Die beleidsmythe blijkt achterhaald. Dat laat een Europees onderzoek zien dat is uitgevoerd door de afdeling Transport&Environment van de Europese Unie. Een mogelijke verklaring is de toegenomen actieradius van de voertuigen, zodat voortdurend onderweg opladen minder nodig is. Omdat die actieradius alleen maar toeneemt, zal het belang van publieke laadpalen waarschijnlijk verder dalen.
Snellaadpunten langs grote wegen zijn wel in trek. Vandaar het plan om vóór 2020 1.000 ultrasnelle laadpunten aan te leggen langs het Europese wegennetwerk. Dit geeft bestuurders de mogelijkheid om stroom voor 400 kilometer bij te vullen in maar 15 minuten. In dat kader zou de overeenkomst die McDonald’s en Nuon vandaag bekend maken wel eens een slimme stap kunnen zijn om klanten te lokken: Nuon zet vanaf eind 2018 168 snellaadpalen op alle locaties van McDonald’s in Nederland met een McDrive. "De gemiddelde snellaadtijd is dertig minuten. Dat komt overeen met het gemiddelde verblijf in onze restaurants," aldus McDonald's.
Eerder onderzoek toonde al aan dat er eigenlijk voldoende laadpunten zijn: 1 voor elke 6 elektrische voertuigen op de weg. Dit is ruim meer dan de Europese doelstelling van 1 op 10. Volgens het rapport is de bottleneck dan ook niet dat er te weinig laadpalen zijn, maar dat er nog onvoldoende elektrische auto’s beschikbaar zijn om aan die laadpalen te hangen.
Dit artikel afdrukken
Snellaadpunten langs grote wegen zijn wel in trek. Vandaar het plan om vóór 2020 1.000 ultrasnelle laadpunten aan te leggen langs het Europese wegennetwerk. Dit geeft bestuurders de mogelijkheid om stroom voor 400 kilometer bij te vullen in maar 15 minuten. In dat kader zou de overeenkomst die McDonald’s en Nuon vandaag bekend maken wel eens een slimme stap kunnen zijn om klanten te lokken: Nuon zet vanaf eind 2018 168 snellaadpalen op alle locaties van McDonald’s in Nederland met een McDrive. "De gemiddelde snellaadtijd is dertig minuten. Dat komt overeen met het gemiddelde verblijf in onze restaurants," aldus McDonald's.
Eerder onderzoek toonde al aan dat er eigenlijk voldoende laadpunten zijn: 1 voor elke 6 elektrische voertuigen op de weg. Dit is ruim meer dan de Europese doelstelling van 1 op 10. Volgens het rapport is de bottleneck dan ook niet dat er te weinig laadpalen zijn, maar dat er nog onvoldoende elektrische auto’s beschikbaar zijn om aan die laadpalen te hangen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"En dan blijkt een EV zelfs beter te scoren dan een verbrandingsmotor als de stroom komt van een kolencentrale. Ook als je de negatieve impact van de accu meeneemt." Qua rendement of qua emissies is dan de vraag. Dat de EV in alle gevallen beter scoort waag ik zeer te betwijfelen uitgaande van de huidige energiemix. Beide rekensommen zijn moeilijk te maken gezien de grote variabiliteit in energieaanbod. Ik vermoed dat het verschil in ieder geval niet erg groot is. Bij emissies van centrales doet zich ook een soort van sjoemelen voor. Metingen worden vaak bij continue bedrijf gedaan. Terwijl juist de meeste viezigheid bij het optoeren en aftoeren wordt geëmitteerd. Kortom iedereen kan wel wat roepen. Ik wil de echte cijfers, niet die van de heren Steinbuch en co.
En met 25 zonnepanelen heb je juist genoeg stroom om je huishouden te runnen, mits de teruglevergarantie blijft. (CDA is teugen) Met die garantie blijft er weinig groen van je PV's over. Voor een EV te laten lopen zul je nog eens zo'n set moeten kopen + bijv een VARTA accupack. Ik lever het graag.
Elektrische verwarming alleen als je woning heel, heel, heel goed geïsoleerd is. (min 24 cm iso), want ander gebruik je meer steenkolengaselektrische stroom dan voorheen.
Klopt, EV rijden kost ook energie en materiaal. En minder rijden is beter. Niet rijden het best. De vraag is hoe reeel het is dat niemand meer gaat rijden. En als ze dan toch gaan rijden hoe de impact het kleinst is. En dan blijkt een EV zelfs beter te scoren dan een verbrandingsmotor als de stroom komt van een kolencentrale. Ook als je de negatieve impact van de accu meeneemt. Ik probeer grote problemen eenvoudigweg te vertalen naar mijn eigen handelen. En dan kan ik met 25 zonnepanelen heel wat kilometers emissievrij rijden en flink wat aardgas aankoop vermijden via de warmtepomp op zolder.
#3 Elektrisch rijden is net als rijden met een ottomotor nog steeds een milieudelict. Immers gemiddelde energie input elektrisch nog steeds steenkolengaselektrisch.
Waarom denk je trouwens aan miljoenen EV´s wanneer groen zeer waarschijnlijk niet kan leveren. Ik ga liever op de fiets en heb het `s winters in één kamer graag een beetje warm.
Ik rijd al 4 jaar volledig electrisch. En heb ik de eerste jaren wel eens moeten overnachten en laden met de 220volt kabel als ik klanten of familie bezocht in het Noorden en Oosten van het land. Daar zijn nog steeds relatief heel weinig laadpalen. Mijn huidige EV heeft grotere accu en er zijn fors meer snelladers. Laden thuis (met zonnepanelen) kost 4,5 cent per kwu. Bij gewone laadpalen is dat meestal rond de 25 cent. Snelladen meer dan 50 cent. Dus thuisladen loont. Maar dat kunnen alleen degenen met eigen oprit. Dus heel goed dat gemeenten nu al voorsorteren een laadpalen plaatsen. Vooral op plekken met veel appartementen/flats. Maar daar zit op langere termijn de oplossing niet. Het zullen dan vooral snelladers (> 175 kw) zijn - met 3x meer capaciteit dan nu - waar je eens per week 20 minuten aan staat (terwijl je boodschappen doet bij de LIDL of eet bij de MCDonalds) om dan je auto met 60 kwh batterij te laden. Want het is onmogelijk om straks miljoenen EV's te laden van inwoners van de 35% appartementen in Nederland met reguliere openbare laadpalen.
Je gaat met een auto meestal ook naar een bekende plek, werk, familie, vrienden. Daar kun je behoorlijk vaak ook laden. Veel bestemmingen, zoals supermarktbezoek, zijn zó dichtbij dat geen laadvoorziening nodig is.
Ik vermoed dat het idee van veel publiek laadpalen veroorzaakt wordt omdat de brandstof die men nu in auto's gooit bijna alleen maar publiek op sommige verkrijgbaar is en elektriciteit bijna overal in de bewoonde wereld. Men blijft een beetje hangen in dat systeem, terwijl er een totaal ander distributiemodel van kracht wordt/is.