Prosecco kent de afgelopen jaren een snelle opmars en verdringt de duurdere drank uit het Noord-Franse Champagebied. Vooral de Britten, van huis uit grote champagnedrinkers, hebben de Italiaanse bubbel ontdekt. Voor het eerst hebben ze de afgelopen 12 maanden meer geld uitgegeven aan prosecco dan aan champagne, stelt onderzoeksbureau IRI vast. De Britten besteedden 480 miljoen euro aan prosecco, tegen 353 miljoen aan champagne. In liters is het verschil inmiddels aanzienlijk omdat Prosecco ook een nieuwe doelgroep aanspreekt. Het aantal gedronken liters prosecco steeg met 79% tot 37 miljoen; de consumptie van champagne daalde licht (0,4%) naar 9,8 miljoen liter.

In de mode
"Prosecco is een modedrank die een goedkoper en kwalitatief gelijkwaardig alternatief vormt voor champagne", zegt Toby Magill, analist bij IRI voor de markt van alcoholhoudende dranken. "Het is dus niet verrassend dat de Italiaanse wijn champagne zowel in waarde als in volume voorbijsteekt en tegenwoordig de 'eerste keus' is op huwelijken". Vooral Britten en Amerikanen zijn voor de Italiaanse bubbelwijn gevallen.

Prosecco laat de markt voor bubbelwijn sneller laat groeien én verdringt de goedkope champagnes.
Ook in Frankrijk is prosecco inmiddels 'in de mode'. Volgens een studie van FranceAgrimer over de bubbelmarkt is prosecco van 1% marktaandeel in 2011 naar 9% in 2014 gegroeid.

Toch werd de Italiaanse bubbel nog maar 10 jaar geleden nauwelijks buiten Italië verkocht. "Je moet weten dat de grootste proseccofabrikant in z'n eentje al 150 miljoen flessen produceert. Dat is bijna de helft van de hele champagneproductie", zegt een champagneproducent in La Croix. "Dat betekent een enorme advertentiekracht."

Crisis en nieuwe markt
Prosecco heeft kunnen profiteren van de economische crisis. Die zorgde er voor dat consumenten minder te besteden hadden en voor goedkopere wijnen kozen. Vooral de goedkopere champagnes werden daar het slachtoffer van. Goedkopere instap-champagnes hebben niet het 'cachet' van echte champagne om zich te kunnen onderscheiden van andere bubbelwijnen, meent IRI.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


De gevestigde champagnehuizen Moët en Lanson, de meest populaire in Groot-Brittannië, hebben geen last van deze concurrentie op prijs en hebben vorig jaar een uitstekend jaar gedraaid, meldt IRI. Prosecco doet met de goedkopere Champagnes wat volgens marketingexperts vergelijkbaar is de manier waarop in de jaren '90 de betaalbare en goede wijnen uit de Nieuwe Wereld de Franse wijnen verdrongen. Kwaliteitswijn werd betaalbaar en hip. Daarmee rekte het de markt op. Dat kunstje haalt ook de prosecco uit.

Anders echter dan de Engelsen hebben de zuinige Hollanders ook de betere Champagnes inmiddels vervangen door Prosecco en Cava
Zelfs in liters gemeten, blijft Frankrijk altijd de grootste producent van mousserende wijnen ter wereld. In 2014 werden 307 miljoen flessen champagne verkocht, waarvan 47% voor de export ter waarde van 2,4 miljard euro. De grootste buitenlandse afnemer blijft Groot-Brittannië, gevolgd door de VS.

Nederland gehalveerd
Nederland is van oudsher geen grote Champagneklant. Ten opzichte van het topjaar 2007 waarin we ruim vier miljoen flessen dronken, zijn we bovendien afgezakt naar een dikke 2 miljoen flessen. Prosecco doet hier precies hetzelfde als in Engeland. In 2007 dronken we 1 miljoen flessen Prosecco. in 2013 zaten we al op 5 miljoen. Tot 2005 kwamen nauwelijks door de 150.000 flessen heen. ook hier hun tol. Dat berekende NRC Q afgelopen Kerst. Anders echter dan de Engelsen hebben de zuinige Hollanders ook de betere Champagnes inmiddels vervangen door Prosecco en Cava.

Fotocredits: 'Prosecco time!', Dan Ciminera
Dit artikel afdrukken