Wist je dat tussen de 10 en 20% van de merkyoghurts inmiddels bacterie-culturen bevatten? En dat het vaak niet eens op de verpakking staat omdat fabrikanten eigenlijk niet weten hoe ze de 'benefits' over het voetlicht moeten krijgen? Het is dus kostprijsverhogend, maar je betaalt er niet of nauwelijks voor.
Additieven aan voedingsmiddelen komen steeds meer in zwang. De 'goede' bactiëren van Bifidus en Yakult pakten een bescheiden marktaandeel. Inmiddels is zuivel een massale groeimarkt voor dit type produkten geworden. Danone investeert zwaar in de ontwikkeling ervan. Het is waarschijnlijk dat Danone een belangrijk deel van haar € 130 miljoen aan research gelden aan bacterieculturen heeft gespendeerd.
Een bacterie-gigant, het Deense Chr Hansen, heeft de Chinese markt op het oog. Niet gek, want het Chinese bureau voor de statistiek verwacht een vertienvoudiging van de zuivelconsumptie in China tussen nu en 2015.

Bij ons lijkt het erop dat de consument profiteert van het feit dat alle aanbieders 'het' erin doen en dus niet achter kunnen blijven. Ze weten alleen niet hoe ze het voordeel aan hun klanten moeten uitleggen. Jammer voor iedereen, eigenlijk - want we weten nu niet dat onze morsdode darmen na dat antibiotica-kuurtje door het eten van bacterie-yoghurt weer helemaal opvrolijken. Enne .... je bent toch hardstikke blij als je dat zómaar uit je yoghurtje kunt halen in plaats van uit de een of andere pil of poeder?
Dit artikel afdrukken