In 2015 groeide de omzet van supermarkten op zondagen met 21% naar €1,41 miljard. Dat is 4,2% van de totale supermarktomzet in 2015. Ruim 2 op de 3 huishoudens deed gemiddeld bijna 9 keer boodschappen op zondag. Dat blijkt uit cijfers van GfK.

Vooral jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) gaan regelmatig op zondag naar de supermarkt. Driekwart van de omzet wordt hierbij gehaald op de zondagmiddag. De groei geldt voor alle regio's, maar er zijn regionaal wel grote verschillen. Zo maken huishoudens in het noorden en oosten minder vaak gebruik van de zondagsopening dan die in de Randstad en het zuiden.

De zondagsgroei ging ten koste van een lager omzetaandeel van de vrijdag en zaterdag, de twee belangrijkste omzetdagen. In 2012 werd 46% van de supermarktomzet op vrijdag en zaterdag behaald, in 2015 was dat 42,6%. De jarenlange daling van het omzetaandeel na 18.00 uur zette in 2015 niet door. In 2015 was sprake van een licht herstel, van 8,0 naar 8,1%.
Bron: GFK - Zondagomzet supermarkten stijgt met ruim 20% in 2015 | GfK Netherlands