Michel & Augustin werden bekend door hun aanstekelijke reclames waarbij ze onder meer zichzelf als koe uitdosten. Naast eerlijke en heerlijke yoghurts bakken ze ook lekkere zandkoekjes, 'des sablés ronds et bons'.

Marketingklassieker
Die trokken ook de aandacht van Starbucks. En daar begon het sprookje, dat volgens Les Echos het ongetwijfeld tot marketingklassieker gaat schoppen. Het verhaal is te volgen in een serie filmpjes van een paar minuten op YouTube.

Sprookje
Het Starbucks-'sprookje' begint met het verzoek vanuit het hoofdkwartier van Starbucks in Seattle om binnen drie dagen een aantal proefmonsters op te sturen. Aangezien de kosten van een zending maar nauwelijks onderdoen voor een vliegtuigticket, besluit het bedrijf twee medewerkers, Charlotte en Hassan, te sturen. Ze proberen puur op lef een afspraak met Starbucks' CEO, Howard Schultz, voor elkaar te krijgen.



#AllezHowardUnCafé
Om hun kansen op succes te maximaliseren, mobiliseren de twee de sociale media, door iedere paar uur een filmpje te posten met de hashtag #AllezHowardUnCafé ('Komop Howard, koffie). Er verschijnen filmpjes van hun vertrek - met rugzak - tot in het Starbucks hoofdkantoor. Maar daar lijkt hun reis te eindigen, ze worden vriendelijk weer buitengezet. Totdat, op het laatste moment, Howard Schultz ze toch wil zien. Zijn vrouw had de buzz op internet meegekregen. Schultz is onder de indruk van de energie van het tweetal en de gemobiliseerde internetsupport van en nodigt ze uit de volgende dag hun verhaal voor 500 Starbucksmedewerkers te pitchen. Een daverend succes. Charlotte en Hassan slepen een samenwerkingsovereenkomst uit het vuur waarmee Michel & Augustin van de een op de andere dag Starbucksleverancier worden voor de VS, Frankrijk en Groot-Brittannië.

Een mooi resultaat voor de 'boy-scouts'. "Onze ambitie is een wereldmerk worden en Starbucks kan ons daarbij helpen", zegt Augustin Paluel Marmont in Les Echos. Dat moet inderdaad wel lukken, met 12.000 Starbucks vestigingen in de VS en 22.000 wereldwijd.

Fotocredits: still, YouTube