Door de droogte in Californië komen de stroomopwaarts gelegen zalmkwekerijen in het binnenland waar de babyzalmpjes opgroeien in de problemen. In bijvoorbeeld de Sacramento River staat niet genoeg water om in april/mei de zalmpjes via de natuurlijke weg naar zee te laten trekken. Het California Department of Fish and Wildlife en de zalmkwekerijen overwegen daarom, als het niet alsnog gaat regenen, het zalmbroed per vrachtwagen naar zee te transporteren.
Als het zalmbroed de zee niet zou kunnen bereiken, gaat dat ten koste van een groot deel van de wilde zalm die voor de westkust van Noord-Amerika gevangen wordt. Een puntje van zorg: met de auto vervoerde zalmen willen nog wel eens de verkeerde rivier opzwemmen als hun paaitijd is aangebroken. Met als gevolg dat de unieke genetische kenmerken verstoord raken. Dat schrijft The Huffington Post.
Als het zalmbroed de zee niet zou kunnen bereiken, gaat dat ten koste van een groot deel van de wilde zalm die voor de westkust van Noord-Amerika gevangen wordt. Een puntje van zorg: met de auto vervoerde zalmen willen nog wel eens de verkeerde rivier opzwemmen als hun paaitijd is aangebroken. Met als gevolg dat de unieke genetische kenmerken verstoord raken. Dat schrijft The Huffington Post.
De zalmkwekerijen maken zich zorgen over 'hun' zalmbroed, dat normaliter op eigen kracht naar zee zwemt en daar in vrijheid opgroeit tot de Chinooks die als wilde zalm gevangen worden.
Ook wilde zalm wordt dus blijkbaar een handje geholpen met een kweekstadium. Ik kan echter me niet voorstellen dat álle 'salmon runs' in kwekerijen (misschien kunnen ze beter 'nurseries' heten) uitmonden. Er is ongetwijfeld ook 'echt wild zalmbroed' buiten de kwekerijen om. Hoe dat naar zee moet komen dit jaar, is dus ook een vraag. Ook maar de bus nemen?