De universiteit maakte modellen voor tomaten, paprika en meloenen. Voor volgend jaar staat een smaakvoorspeller voor aardbeien op de rol.

Belangrijke parameters
Het model werkt met verschillende basisparameters die het succes van de smaak van fruit en groentes voorspellen. De succesfactoren verschillen per product. Bij tomaten is bijvoorbeeld de verhouding zoet-zuur belangrijk, terwijl voor paprika de bitterheid van belang is. Metingen in een laboratorium zorgen voor de waarden waaraan een succesvolle smaak moet voldoen.
Onderzoeker Wouter Verkerke legt uit dat het model een realistische indruk moeten geven van het uiteindelijke oordeel van een smaakpanel. Voor het maken en checken van het model gebruiken de wetenschappers laboratoriummetingen en evaluaties van smaakpanels.

Inspelen op de vraag van consumenten
Verkerke vertelt dat de smaakvoorkeur van de consument voortdurend verandert. Zo is nu de bite van een product belangrijk, bijvoorbeeld in de vele snacktomaatjes die in de supermarkten liggen. De metingen en modellen veranderen mee met de wensen van de consument.

De modellen helpen kwekers een snellere selectie te maken in een vroege fase van het kweekproces. Op deze manier krijgt een teler sneller producten met een goede smaak. Een mandarijn is bijvoorbeeld nu vaak aantrekkelijk voor verkoop door zijn uiterlijk, terwijl de smaak nog wel eens tegenvalt. Kwekers kunnen straks met een model voorspellen welke producten hoog scoren op smaak en van daaruit hun selectie van rasvarianten bepalen.

Fotocredits: Vruchtgroenten, Maggie McCain