De droogte in Californië raakt momenteel vooral de boeren en bewoners van de 'sunny state'. Maar het zal niet lang duren of de gevolgen worden door de hele VS merkbaar: op de prijskaartjes in de supermarkten.

De droogte dwingt de boeren, die 77% van het Californische water gebruiken, tot harde keuzes tussen 'lange termijn duurzaamheid' en 'korte termijn hoop', schrijft Modern Farmer. Weilanden zijn verdroogd en de prijzen van hooi rijzen de pan uit, zodat veel boeren er voor kiezen hun kuddes uit te dunnen. Fruit- en notentelers hakken hun oude bomen om zodat ze de jongere water kunnen geven. Er blijft meer dan 200.000 hectare braakliggen in afwachting van regen. De Californische agrosector is jaarlijks goed voor zo'n 45 miljard dollar. De droogte dreigt daar een hap van tenminste 5 miljard uit te nemen.

Dat betekent dat in de supermarkten de prijzen van verse groenten en fruit omhoog zullen gaan - van alledaagse broccoli, sla en paprika tot 'zonniger' producten als amandelen, vijgen, druiven, olijven en kiwis. Ook zullen de prijzen van vlees en zuivel gaan stijgen.