FSIN, het FoodService Instituut Nederland, signaleert het gevaar van een 'snel verveelde consument' door de snelheid waarmee winkeliers en restaurateurs hun formules vernieuwen en onderling met elkaar laten strijden om het beste op het eetmoment van consumenten in te spelen. Wie niet vernieuwt, verveelt, lijkt het devies.

Vanmorgen signaleert Retailnews de realiteit van het gevaar. Het blad noemt 2015 het jaar van een 'wildgroei aan nieuwe winkelconcepten' die elkaar in hoog tempo opvolgen. Daar is veel geld voor nodig, terwijl de terugverdientijd slechts kort is. Zelfs V&D, dat nu bijna ter ziele is, bracht een nieuw concept, maar had onvoldoende middelen om het uit te rollen.

Dat betekent dat de winnaar van de voortdurende strijd om het leukste nieuwe concept, een combinatie van creatief vermogen en diepe investeerderszakken is. De behoefte aan vernieuwing bij de 'verveelde consument' is echter geen redding voor bedrijven die iets nieuws moeten verzinnen omdat ze hopeloos achterlopen bij het theater van het nieuwe winkelieren.
Bron: Retailnews - ?Retailjaar 2015: Wildgroei aan nieuwe winkelconcepten