Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Cambridge.

Een lokale pub in Cambridge in Engeland wisselde 8 periodes lang elke 2 weken van soort wijnglas. Een klein (250 ml), standaard (300 ml) en groot (370 ml) glas wisselden elkaar af. De hoeveelheid wijn die in de glazen werd geserveerd bleef gelijk.

In de periodes dat de bar de wijn in grote glazen schonk, werd er 9,4% meer wijn verkocht dan wanneer de standaard glazen werden gebruikt. Er werd met name in de bar meer wijn besteld, 14,4% versus 8,2% in het restaurant. Kleine glazen zorgden niet voor eenzelfde, maar omgekeerd effect: mensen gingen er niet minder door drinken.

Volgens de onderzoekers is het denkbaar dat grote glazen onze perceptie op de hoeveelheid wijn veranderen. Hierdoor drinken we sneller en bestellen we meer. Het is interessant dat het tegenovergestelde effect, minder drinken als gevolg van kleinere glazen, niet te constateren viel. Een mogelijke alternatieve verklaring kan zijn dat de wijn uit grotere glazen gewoon lekkerder gevonden wordt. De onderzoekers hopen met een vervolgstudie dé verklaring te vinden.