Volgens de Belgische journalist Bruno Vanspauwen is dat echter verloren moeite. "Wijnstreken zoals Friuli kunnen het wel verbieden met plaatselijke regels, maar in de industriële wijnproductie, die makkelijk zo'n driekwart van de totale wereldwijde productie in beslag neemt, worden aromatische gisten frequent gebruikt om wijnen extra smaak te geven”, zegt hij.
In de industriële wijnproductie, die makkelijk zo'n driekwart van de totale wereldwijde productie in beslag neemt, worden aromatische gisten frequent gebruikt om wijnen extra smaak te gevenGrootschalige industrie
Wijn is een grootschalige industrie geworden. Wijnmakers voegen niet alleen kunstmatige gisten, maar ook suikers, zuren en zelfs tannines toe. Zelfs bij de grote Bordeaux-huizen staat tegenwoordig een rijtje 'smaakmakers' in de kast. Vanspauwen: "Grootschalige industriële productie - zoals voor limonade en pils - is onvermijdelijk. Industriële wijn is afkomstig van uitgestrekte wijngaarden, tot duizenden hectaren groot, die doorgaans chemisch besproeid worden tegen ziektes, insecten en schimmels. Daardoor worden de natuurlijke gisten van de druif gedood, zodat er artificiële gisten nodig zijn om de gisting op gang te brengen." Daardoor is het gebruik van onnatuurlijke middelen om wijn te laten vergisten en precies op maat zijn gewenste smaak te geven, op gang gekomen. Volgens Vanspauwen is het inmiddels een gangbare praktijk.
Verwachtingen consument
Uiteindelijk spelen ook consumenten een niet te onderschatten rol in de smaakversterkingspraktijken. Zij willen graag weten waar ze aan toe zijn en kopen bij voorkeur een 'smaakervaring' waar ze op kunnen vertrouwen. Dus maken de grote wijnbedrijven een wijn die ieder jaar hetzelfde smaakt en de consument niet voor verrassingen stelt.
Fotocredits: 'wine', Christine592
Beste Geer, je hebt helaas helemaal gelijk....
Op een fles wijn zit in Nederland € 0,67 accijns, dan nog de BTW, materiaalkosten, winstmarges, opslag en vervoer.... En o ja, in die flessen zitten ook nog eens zo'n 6-7 trossen druiven?! De toverwoorden zijn water en geur-, kleur- en smaakstoffen. De consument kiest....