image

De Fair Trade Labelling-organisatie (FLO), welke de registers bijhoudt van producenten van Max Havelaar-keurmerkproducten, opende onlangs een bijkantoor in Nairobi (Kenia). Wellicht betekent dit dat weldra tegemoet zal gekomen worden aan de vraag van steeds meer Afrikaanse groentenkwekers, om ook hun verse producten in Europa te kunnen verkopen onder het fairtradelabel. Met groeicijfers tot 101% wordt verse producten verhandelen economisch stilaan haalbaar voor de fairtraders aan de andere kant van het Noordzeekanaal.


"We are working on modalities for certification of vegetables. Our challenge is to meet this emerging marketing demand,"

zegt Hasit Shah, de voorzitter van de Fresh Produce Exporters Association van Kenia in een artikel op allafrica.com.

Eén miljoen mensen in landelijk Afrika leven vandaag van de uitvoer van verse groenten en fruit naar de UK, al krijgen ze daarbij steeds meer de wind van voren van foodmiles-fundies. Kenia levert ook reeds enige tijd o.m. verse bloemen, die verkocht worden onder het fairtradekeurmerk. Het bijhuis van FLO zal in eerste instantie de arbeidsomstandigheden in de bloemensector verder trachten uit te klaren. Ondertussen spuugt de groentensector alvast in de handen.

In Vlaanderen stak eind vorige week dan weer de Belgian Dairy Board (BDB), de hand uit naar de FairTradeGemeenten-campagne. De Vlaamse melkveehouders voelen zich, naar eigen zeggen, niet langer vertegenwoordigd door hun traditionele belangenverdediger, de Boerenbond, en voerden in o.m. Hasselt (foto) campagne met de leuze: "Een faire prijs voor een fair product." Hun woordvoerder Johan Janssen solliciteerde naar een plek binnen de fairtradebeweging. Binnenkort dus ook fairtrademelk uit het Noorden in de schappen?