Ingrediënten die een drie-jarige niet kan uitspreken moet je mijden, luidt inmiddels de algemene wijsheid. Restaurants en supermarkten stoppen daarom met het gebruik van GMO’s en 'chemicaliën' in reactie op de afwijzende houding van consumenten. Albert Heijn besloot recent zes E-nummers uit zijn assortiment te gaan halen in reactie op een actie van foodwatch.
De Wageningse wetenschapper Ralf Hartemink zei dat te betreuren. jammer. Laat je niet bang maken door een naampje, zeggen ook Teegarden en negen andere jonge wetenschappers met hun actie. Met een serie filmpjes willen ze meer helderheid geven over 'chemicaliën' in ons eten.
Voedingsadditieven zoals bijvoorbeeld het anti-oxidant tert-butylhydrochinon (E319) hebben moeilijke namen, maar zijn daarom nog niet gevaarlijk. Van nature zit ons eten vol stoffen met onuitspreekbare chemicaliën. Dat vinden de jonge wetenschappers niets om je zorgen over te maken. Ze verwijzen naar de website van het Institute of Food Technologists voor meer ‘voedingsfeiten’.
Het is geweldig dat mensen vragen stellen over hun voedsel en dat ze nieuwsgierig zijn, zegt Teegarden. Het probleem is alleen dat de angstcultuur wordt gevoed. De wetenschap zou de dupe zijn van deze angstzaaierij. Daarom willen ze onderdeel zijn van een dialoog met een zo breed mogelijke groep deelnemers.
Fotocredits: 'The Science of Food', profkarim
Dat klopt Sander, ben ik volledig met je eens, het moet houdbaar blijven dus moet er veel teveel troep in. Maar om hiermee op het vertrouwen of wantrouwen terug te komen, dat is wat we bij GOK dus altijd deden/doen(ik zeg af en toe deden, omdat ik zelf GOK niet meer volg) in mijn voorbeeld. Men ziet een waarschuwing voor ene bepaald E-nr en denkt dat alles dan slecht is, terwijl wij dan zeiden dat ze beter naar het aantal ingrediënten kunnen kijken en hoeveel suiker enz erin zit, hoe meer hoe ongezonder zeiden we dan. Dat is makkelijker dan op elke E-nr te moeten gaan letten, je koopt vanzelf meer producten die minder tot geen toevoegingen hebben.
Maar daar komen veel wantrouwens van de consument dus wel vandaan, 1 ding demoniseren, of dat nu waar is of niet, en ze scheren meteen een heleboel over dezelfde kam.