Afvallen is moeilijk maar een simpel weddenschapje lijkt het afvallen te vergemakkelijken. In Amerika is er zelfs een website voor opgezet: Dietbet - en er bestaan nog meer vergelijkbare initiatieven. De Duitse journaliste Daniela Albat begon eraan, vol twijfel. Op Spiegel Online vertelt ze over haar ervaringen.

Weddenschap met uitdaging
Het principe is eenvoudig. Iedereen die mee doet, gaat een weddenschap aan, in een poule. Ofwel in 4 weken 4% van het lichaamsgewicht kwijtraken, of in 6 maanden 10%. Je legt je wedbedrag in, 10 dollar, maakt een foto van de weegschaal met je startgewicht en de weddenschap loopt. Als je je doel haalt, win je - de pot wordt verdeeld onder alle succesvolle deelnemers van de poule. Zo niet, dan ben je je inleg kwijt. Dat kleine financiële duwtje blijkt uiterst effectief.

Dietbet begeleidt je met een app, met trainingsprogramma's en voedingssuggesties (groene smoothies). Je kunt er uiteraard ook andere apps en wearable Quantified Self toepassingen naast gebruiken.

Gewenst sociaal gedrag
Voor Albat blijkt een andere overweging nog motiverender: niet af willen gaan voor je mede-wedkampers. Voor haar is een foto van een mededinger die de marathon blijkt te lopen, precies het duwtje dat haar motiveert om zelf ook een rondje door het park te rennen. De weddenschap en het zien van de afvalprestaties van anderen en wat ze daarvoor doen blijkt dus aan te zetten tot sociaal gewenst gedrag.

Er bij willen horen
Volgens Jens Kleinert, psycholoog aan de Deutsche Sporthochschule Köln is dat eenvoudig te verklaren: "Ergens bij horen en sociale betrokkenheid behoren tot de basisbehoeften van de mens", zegt hij in de Spiegel. Deel zijn van een community die eenzelfde doel na streeft, kan een buitengewoon motiverend effect hebben. Of dat nu in de werkelijke, of in de virtuele wereld plaatsvindt.

Albat wint haar weddenschap. En met haar nog een groot deel van haar poule. Haar winst: 1,25 dollar, nog net geen euro. Maar daar ging het uiteindelijk ook niet om.

Fotocredits: DietBet