De markt voor bloedsuikermetingen zal in de VS naar verwachting naar zo'n $12 miljard groeien tot 2017, schrijft Reuters. Meer dan 29 miljoen Amerikanen hebben diabetes en de economische kosten daarvan bedroegen in 2012
$245 miljard, een stijging van 41% in vijf jaar. "All the biggies want glucose on their phone," zegt John Smith van Johnson & Johnson's LifeScan dan ook. Het potentieel is enorm. Maar het verleden heeft ook geleerd dat het nog niet zo eenvoudig is een niet-invasieve bloedsuikermeting te ontwikkelen.
Het is de vraag of de technologiegiganten, met hun push in 'wearables' die een belangrijke pijler onder Quantified Self zullen vormen, dé succesformule gaan vinden. Niet alleen zullen ze zorgvuldig moeten balanceren op de grens tussen een medisch apparaat - met alle daarbij behorende eisen en toezicht - en een gezondheids- en fitheidsmonitor, ook kan de vertaling van idee, zoals de 'smart contactlens' naar werkelijkheid nog op veel obstakels stuiten.
Reuters eindigt op een toon van optimisme: waar de bloedsuikermeetindustrie zelf er de afgelopen jaren niet in geslaagd is een non-invasieve meetmethode te ontwikkelen, kan de inzet (en de budgetten) van de technologiereuzen wel eens voor een doorbraak op korte termijn gaan zorgen.
O, dat is interessant Dick. Dan kunnen we de ladingen kritiek al wel weer zien aankomen als Google, Apple en Samsung straks zover zijn. Maar het patroon is inderdaad al belangrijke info voor de gebruiker. Als ik 's zondags weer eens op de weegschaal ga staan wil ik dat hij minder aangeeft dan een week daarvoor, tot op het ons hoef ik het niet te weten. Minder kilo's, minder vet, meer vocht, meer spier. Daar gaat het me om.