Niet zo'n sterke tekst? Wat zou jij dan schrijven om deze mosterd aan te prijzen? Meer pogingen:
En nog een keer De Ridder/Elsschot over Tierenteyn.
OK Wouter, ik geef morgen een voorzetje: alweer een biologische case uit ons aller Allerhande. AH legt 'm nou eenmaal zo dankbaar iedere maand weer een oneindig aantal keren op de stip.
Dat laat onverlet dat ik zeer benieuwd ben naar je plakboek!
Veerman & Klootwijk,
Argumenten overtuigen niet in hun eentje. Reclamemensen worden ingehuurd om een prettig gevoel bij een product te scheppen. Dat betekent dat het vooral om vorm gaat. Zoals God verkocht wordt met een Sixtijnse kapel of een bidprentje, en het koningshuis verkocht wordt door straten en scholen naar Oranjes te vernoemen en vrije dagen te geven, verkoop je chips of Raiders met een advertentie of commercial waar je om moet glimlachen of die je 1000 x ziet, leest of hoort. Het is geen grote kunst, maar het draait evengoed om de vorm.
Ook "Authentic marketing" werkt alleen als foefje en met veel zwart-witfoto's en steriele typografie.
Ik heb niet het gevoel dat mensen belazerd zijn door teksten van mijn hand. Ik heb overdreven, maar niet verneukt. Ik zal in mijn plakboek zoeken en binnenkort een voorbeeld geven.
Dat is een interessante uitdaging. En toch moeten ze er zijn.
Er is zelfs al een boek over 'authentic marketing': gewoon vertellen en laten zien wat het is, zonder de gebakken lucht (Pine & Gilmore). Nog verbazingwekkender: er zijn nota bene al adviesburo's voor. Als je ze leest, zie je dat ze het nog menen ook. Zou het lastig worden als iedereen 'echt' ging doen? Ik geloof er niks van. We zouden steeds sneller, steeds betere producten krijgen die weer geld zouden opbrengen om wat ze werkelijk waard zijn.
Laten we het anders bekijken. Van der Land, het is jouw vak, je hebt vast wel een plakboek. Heb je een voorbeeld van een reclametekstschrijverstekst, laten we zeggen, van de laatste vijf jaar, die gouddeerlijk mij weet over te halen tot aankoop? Dus alleen maar waarheid en niks dan dat?
Nee, teksten als Shell = Power bedoel ik niet.
Elsschot deed iets bijzonders. Hij verneukte de boel, zoals reclametekstschrijvers betaamt. En hij vertelde er over in zijn bescheiden literaire werk. Hij deed dat niet uit wroeging (help, hoe weet ik dat?) maar uit cynisme. Hij had de mensen door en wist hoe ze te bedriegen. De mensen 'vragen er om'.
Er zijn duizenden, vooral halfzachte, moderne bedriegers die het ver na Elsschot moeilijk hebben met de wetten die ELSSCHOT nog niet hinderden. Niet alle leugens mogen meer.
Uitkomst: ouwehoeren. Hedendaagse tekstschrijvers zoeken het voornamelijk in onzin. Omdat ze kul moeten zien te verkopen als een nieuw ontdekt diertje.
@Klootwijk,
Toelichting: in een eerdere versie wilde ik iets schrijven over het onderscheid dat reclamemakers moeten maken, in gevallen waar er weinig inhoudelijks te zeggen is. Dit gaat om Kühne mosterd, maar het had ook Marne kunnen zijn, of Grey Poupon. In Elsschots tekst zie je ook dat hij worstelt om iets inhoudelijks over het product te zeggen. Het gaat opnieuw om de marketing-P's. Hoe kunnen voedselproducenten zich WEL goed, eerlijk etc. onderscheiden in hun marketing?
Waarom zijn naam van de mosterd en weblogadres van de fabrikant dik doorgestreept? Dat past niet. Foodlog heeft niks te verbergen.
Een nabrandertje: Mercedes verkocht in een campagne van een tijdje geleden auto's op hun onderhuidse verbeteringen. De auto is stiller, veilige, zuiniger en comfortabeler, maar je zag er aan de buitenkant niks van.
Dat lijken mij mooie argumenten. Waarom komen we de tegenhanger van dat soort argumenten zelden tegen rond eten?