In zijn niet-aflatende kruistocht tegen de plofkip, heeft Wakker Dier na de supers nu de Keurslagers in het vizier. Vandaag begint Wakker Dier met een radiocampagne.

Het vlees dat de consument bij de Keurslager koopt, hoeft namelijk niet van dieren afkomstig te zijn die een goed leven hebben gehad. 'Iedere aangesloten slager mag zelf bepalen welk vlees hij verkoopt. De overkoepelende Vereniging van Keurslagers stelt namelijk geen aanvullende eisen aan dierenwelzijn', zegt Wakker Dier in Het Parool. Dat doet de Vereniging overigens wel voor de Keurslagers die het Keurklassecertificaat willen voeren.

Verbazing
De Vereniging van Keurslagers reageert verbaasd op de campagne. Want hoewel Wakker Dier - in sommige gevallen - wel gelijk heeft, doet de campagne veel ambachtelijke slagers die bewust bezig zijn met voedselveiligheid, milieu en dierwelzijn, geen recht. "De campagne verbaast ons, ook al omdat Wakker Dier weet dat ambachtelijke slagers keurmerken zoals Beter Leven van de Dierenbescherming niet kan voeren omdat zij geen voorverpakt vlees verkopen. De klant heeft de keuze bij de slager en kan vragen om verantwoord vlees", stelt een woordvoerder van de Vereniging.

'Vraag er de slager om'
Ook Wakker Dier raadt de consument aan de Keurslager expliciet om vlees met een welzijnskeurmerk te vragen, als hij er zeker van wil zijn geen stukje ploffer of industrievarken in huis te halen. Maar hoe weet je dat zeker, als er geen sticker op het onverpakte vlees zit?
Wie verpakt het zekere voor het onzekere neemt, is betaalbaar en OK uit bij de Jumbo.

Fotocredits: Jos Dielis