Bier was een ruig 'mannending'. Nu vrouwen het ook lekker gaan vinden, vindt een forse omwenteling plaats. Dat gebeurt overal ter wereld, schrijft The Guardian.

Zelfs in een 'moeilijk' maar veelbelovend bierland als India, waar Heineken recent zijn belang in de lokale marktleider United Breweries heeft vergroot. In het FD vertelt Kanika Sharma dat zij, sinds ze in Ierland Guinness ontdekte, ook in India regelmatig bier drinkt. En met haar vele anderen.

Meer vrouwen in mannenbanen
Nu vrouwen aan het bier gaan, wordt de masculiene brouwerij-industrie opgeschud. Langzaam komt een einde aan seksistische marketingtechnieken en reclames die zich specifiek op mannen richten. Bierbrouwers die zich op vrouwen richten, sporen hen via campagnes aan om bier te gaan drinken. Dat gebeurt ook in Nederland en België.

Maar er gebeurt meer. Sara Barton, directeur van de Canadese Brewster's Brewing Company, heeft het verschil tussen mannen en vrouwen in de loop van haar carrière kleiner zien worden. "Toen ik begon in de late jaren '80 was het vreemd om een vrouw in bier te zien. Het is minder ongebruikelijk geworden naarmate de tijd verstreek en vrouwen de ‘mannelijke banen’ overnamen”, zegt ze.

Vrouwentaak
In de reportage van The Guardian zien we beelden van vrouwen die brouwen en plezier beleven aan drinken. Dat plaatst de traditionele bierreclames met wijdbeens zittende stoere mannen en seksistisch biernamen als Bare Ass Blonde en Leg Spreader in een ander perspectief. Eigenlijk is het opmerkelijk dat vrouwen hun plek in de bierwereld opnieuw moeten veroveren. Van huis uit was bierbrouwen namelijk een vrouwentaak.