Het kalkoenvlees dat Duitse consumenten bij hun discountsupers kopen zou nagenoeg altijd besmet zijn met antibioticaresistente ESBL- en/of MRSA-bacteriën. Dat beweert milieu-NGO BUND vandaag in de Duitse pers aan de hand van in een laboratorium onderzochte steekproeven. Uitwijken naar een andere preiswerte grutter heeft geen zin want zowel Aldi als Lidl en Netto, Penny en Real scoren allemaal in het rood. Reinhild Benning van BUND, een organisatie met 500.000 betalende leden, zegt 'erg geschrokken' te zijn van de resultaten.

BUND nam een steekproef van 57 monsters bij discounterwinkels in de grote steden. Achtentachtig procent bleek besmet, zo meldt BUND. Aldi en Lidl bleken in de steekproef geen enkel vrij van besmetting product te hebben kunnen leveren.
De producten waren afkomstig van verschillende grote verwerkers, waaronder Wiesenhof, Heidemark, Sprehe, Plukon Deutschland en Süddeutsche Truthahn AG.

Zorgen over antibiotica
BUND vindt de uitkomsten aanleiding voor landbouwminister Christian Schmidt om in te grijpen: "Hij moet een verbindend plan opstellen voor de reductie van de antibiotica-inzet en een verbod op reserve-antibiotica in dierfabrieken opstellen", zegt Hubert Weiger, de voorzitter van BUND. Ook de medicus Dr. Klaus-Dieter Zastrow uit Berlijn spreekt zijn zorgen uit op NDR. Besmette mensen worden niet direct ziek, maar als deze bacteriën onder mensen gaan circuleren en inmiddels resistent worden kunnen ze van operaties en open wonden een dodelijke nachtmerrie maken omdat er geen antibiotica meer tegen gewassen zijn.

Een lezer plaatst een commentaar onder het bericht van NDR waarin hij zich afvraagt of de zender inmiddels deel uitmaakt van een NGO-campagne tegen de intensieve dierhouderij waar BUND tevens vraagtekens bij zet op basis van de steekproef. In Duitsland is de discussie die we in Nederland al vele jaren voeren over de vermoede links tussen intensieve dierhouderij, goedkoop vlees, humane gezondheid en antibioticaresistentie pas het afgelopen jaar scherp in de media aan het komen.

De uitkomsten van de steekproef zijn te vinden in deze PDF. In Nederland heerst op basis van een soortgelijke steekproef van de Consumentenbond het beeld dat Lidl met - uit Duitsland afkomstig - kippenvlees juist beter scoort dan de duurdere full service supers.

Fotocredits: Kalkoen, belgianchocolate