De duizenden bestelbusjes die onze pakketjes thuis komen bezorgen, verstoppen de stad en belasten het milieu. Al dat stilstaande verkeer leidt tot miljoenenverliezen aan arbeidsuren, om het over de ergernis bij vertragingen maar niet te hebben.

Voor lange-afstandsvrachtverkeer is het spoor een alternatief. In de steden winnen elektrische cargofietsen en bolderkarren (of zelfs bestelbootjes) terrein.

In België onderzocht de Universiteit van Antwerpen een alternatief: de goederentram. De conclusie is er al meteen. Het kan nog niet uit.

Onderzoeker Katrien de Langhe legde de kosten en baten van drie verschillende vormen van goederenvervoer via de tram naast elkaar. Een volledig aparte goederentram, een reizigerstram met een goederenwagon of pakjeskoeriers die zelf de tram nemen.

Met schoenenwinkel Torfs als praktijkcase sloeg ze aan het rekenen. De bevoorrading van de schoenenwinkels in het centrum van Antwerpen per aparte goederentram bleek zeer onvoordelig. Er was nog altijd voor- en natransport nodig.

Gebruik van een goederenwagon spaart de kosten voor een aparte bestuurder uit. Maar in- en uitladen zou dan razendsnel plaats moeten vinden tijdens het in- en uitstappen van de passagiers die van andere tramdelen gebruik maken.

Als de maatschappelijke kosten van de verkeerscongestie verder toenemen, zou de overheid bedrijven die van de tram gebruik maken voor hun inspanningen kunnen belonen, aldus De Langhe. In die gevallen kan de goederentram uit en zou een rendement in de meest optimale gevallen een rendement van 15 à 20 procent kunnen worden gerealiseerd. In zulke gevallen is het vervoer gesubsidieerd door de overheid om verkeersoverlast te voorkomen.
Bron: De Standaard - Leveren trams straks pakjes in steden?