Een jaar na het aan het licht komen van het paardenvleesschandaal, hebben partijen in de vleesketen en politici die pleiten voor 'lokaal inkopen' daar maar weinig van geleerd, blijkt uit onderzoek in opdracht van het Britse consultancy bureau Achilles.

Meer dan 80% van de Britse voedingsmiddelenproducenten geeft aan dat het schandaal niets heeft veranderd aan hoe ze met hun leveranciersinformatie omgaan. En ook weten veel producenten nog steeds niet precies met welke leveranciers zij allemaal zaken doen in hun keten - bij het paardenvleesschandaal vorig jaar duurde het weken voordat duidelijk werd waar het omgekatte paardenvlees allemaal terecht was gekomen. Toch zijn verreweg de meeste voedingsproducenten 'very confident' dat ze de risico's in hun leveranciersketen kunnen beheersen.

De belangrijkste bevindingen uit het rapport:
- 82% van de levensmiddelenfabrikanten meldt dat het paardenvleesschandaal niet tot veranderingen geleid heeft in hoe zij met hun leveranciersinformatie omgaan.
- meer dan 50% van de producenten heeft minder informatie over de tweedelijnsleveranciers dan over hun eerstelijnsleveranciers.
- 40% van de producenten heeft nog nooit zijn hele leveranciersketen in kaart gebracht om vast te stellen wie precies hun leveranciers zijn.
- meer dan 50% van de producenten vertrouwt op papieren dossiers voor hun informatie over leveranciers van over de hele wereld.
- minder dan een kwart van de producenten zegt er zeker op te vertrouwen dat leveranciers in opkomende markten blijven voldoen aan gezondheids- en veiligheidsvoorschriften
- 60% van de producenten zegt er zeker van te zijn dat zij door hun leveranciersmanagement risico's effectief kunnen beheersen.

Dat meldt FoodNavigator.