Bijna de helft let echter vooral op de houdbaarheidsdatum. 24% kijkt vooral naar de calorieën. Als consumenten verder lezen, kijkt slechts 8% naar de hoeveelheid verzadigd vet in een product. Maar die informatie over vet is van groot belang. 9 van de 10 mensen eten namelijk nog te veel verzadigd vet. Dit verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.
Vettest en Vetwijzer
Het Voedingscentrum is daarom een nieuwe campagne gestart om mensen te helpen bij het maken van de keuze voor vet. Centraal staat het ezelsbruggetje: Onverzadigd vet = Oké, Verzadigd vet = Verkeerd. Onderdeel van de campagne is verder de online Vettest. Na het doen van die test krijgt men tips om het eetpatroon te verbeteren. Daarnaast kan men de Vetwijzer downloaden. Deze brochure geeft uitleg over de verschillende soorten vet. Ook bevat de Vetwijzer een tabel met producten waarin veel verzadigd vet zit én alternatieven met weinig verzadigd vet.
Bron: voedingscentrum
Lucette, je klinkt meer als verzaligd vet ;-)
En nee, ik ben het niet met je eens dat ik pingpong met woorden. Ik bedoelde nou juist dat manipulatieve en armoedige te laten zien. Ik màg noch gezond, noch lekker snacken, maar mòet dat met Japanse zoutjes doen. Chips meed ik al: er is veel lekkerder. Onder chocolaatjes verstaat het Voedingscentrum duidelijk wat anders dan ik ... enzovoorts. Ze gaan uit van een karaktuur van wat ons volk eet. Dàt is niet alleen manipulatief, maar nog eens ronduit suf ook. Leer mensen wat nóg lekkerder is en ze gaan ervoor. Vertel mensen dat ze MOETEN eten wat ze toch al 2e rangs vonden en je weet dat er niks gebeurt.
Maar als je nou bedoelde dat de pedante toon en houding waarop je wordt vergast bij ieder antwoord (of het nou 'goed' of 'fout' is) , je totaal in het verkeerde keelgat is geschoten en dat je vindt dat ze wat meer respect voor gezond verstand bij de promotie van goed eten zouden mogen hebben ...... ja, dan ben ik het erg met je eens.
Ik ben alleen weer wel radicaal met je oneens dat lekker eten en zelfmoord-voor-het-te-laat-is- en-je-opgeborgen-wordt synoniem zijn. Integendeel zelfs.
Mensen en fabrikanten lezen Melchior nogal eens als een lastpost en onruststoker, maar ik denk dat'ie eigenlijk precies die boodschap over de bühne probeert te krijgen ;-)
Tjezus, het klinkt bijna als de blijde boodschap: Lucette, je mag én lekker blijven eten én bij je volle verstand en vermogens blijven! Want we krijgen we nou: jullie bedenken niet meer zelf wat je eet, maar volgen Sonja Bakker?!?! Ik hoop dat jullie gauw snappen wat de principes zijn om er dan écht wat lekkers van te maken. Tot die tijd moeten jullie maar hier komen eten ....