image

In samenwerking met verschillende Food & Business-opleidingen heeft het Voedingscentrum een onderwijseenheid ‘Productontwikkeling en sensorisch onderzoek’ ontwikkeld. In januari werd het materiaal gepresenteerd aan docenten van deze opleidingen. Deze onderwijseenheid (voorheen ‘module’ genaamd) besteedt aandacht aan gezondheidsaspecten van voeding bij de productontwikkeling. Doel is toekomstige productmanagers, productontwikkelaars en kwaliteitsmanagers meer gezondheidsbewust te maken.
Het is voor het eerst dat het Voedingscentrum lesmateriaal ontwikkelt voor het HBO. Onderzoek uit 2004 wees uit dat studenten basiskennis voedingsleer aangeboden krijgen, maar dat in vakken als productontwikkeling de gezondheidkundige kant weinig aandacht krijgt. Om die reden organiseert het Voedingscentrum al sinds 2005 (als onderdeel van het project Verborgen vetten) de HBO Voedingscentrum Prijsvraag voor studenten Voedingsmiddelentechnologie en Food & Business. De gezondheidkundige kant van productontwikkeling speelt bij deze prijs een belangrijke rol. De onderwijseenheid die nu is samengesteld, beoogt dat gezondheidsaspecten structureel worden meegenomen bij het productontwikkelingtraject, naast bekendere aspecten als smaak, prijs, warenwet en verpakking.

De onderwijseenheid ‘Productontwikkeling en sensorisch onderzoek’ bestaat uit een studentenhandleiding, een docentenhandleiding en een syllabus. Het lesmateriaal wordt aangeboden aan de HBO-opleidingen Food & Business en Voedingsmiddelentechnologie. In 2008 wordt het pakket geëvalueerd.

bron: voedingscentrum