Bedrijven hebben de groeiende markt van internetreclame ontdekt en maken volop gebruik van de online videomakers. Argeloze kijker(tje)s beseffen niet dat vloggers betaald worden voor de reclame in hun YouTube-filmpjes. "Eigenlijk word je op het verkeerde been gezet", zegt Bart Combée van de Consumentenbond, "want je denkt dat iemand zoals je zelf bent een leuk verhaaltje vertelt, maar eigenlijk is het wel reclame". Combée vindt dat de bestaande gedragscode tekort schiet en dat bij dergelijke vlogs of tweets moet staan dat het om een advertentie gaat. "Er zou vanuit de overheid toezicht moeten komen. Zeker omdat het een groot fenomeen begint te worden", aldus Combée.
Het Belgische Test-Aankoop sluit zich bij het Nederlandse standpunt voor strenger overheidsoptreden aan. Daarnaast roept de consumentenorganisatie de vloggers op zelf hun verantwoordelijkheid te nemen: "Als jullie toch zoveel invloed hebben op de jeugd, promoot dan gezonde snacks. Dat zou meer impact hebben dan om het even welke infocampagne van de overheid.”
Kinderlokkerij moet streng verboden worden. Cecile plaatste hier alvast het jongste bericht over de Alliantie Stop Kindermarketing. Die vraagt de Tweede Kamer om hulp.
Er zijn, behalve fabrikanten van snoep, suikerzuivel en gesuikerde ontbijten, waarschijnlijk weinig mensen die het oneens zijn met de Alliantie.
Maar de antimarketingbeweging gaat ergens aan voorbij.
Gisteren in snoepwinkel Kruidvat geweest die zich drogisterij noemt. Er staat een groot scheporgel. Zo noemen vaklui in snoep het meubel met vakken waaruit klanten zelf snoep kunnen scheppen. Het valt op dat het assortiment vaak wordt aangepast met telkens nieuwe snoepsoorten. Ik zag prachtige nieuwe veelkleurige varianten. De ontwerpers begrijpen de latente begeerte en maken er de mooiste werken voor.
Drama. Een jonge moeder kreeg haar kleine kind niet voorbij het snoeporgel, het kind had de werkelijk schitterende veelkleurige nieuwe penguinnetjes ontdekt. Gillen, schreeuwen, op de grond liggen. De moeder volhardde, dat wel, maar bijna had ik voor haar het hele snoeporgel omgegooid in de winkel.
Want het snoep zelf is voor snoep de beste marketing. En ga daar maar eens aan beginnen. Snoep verbieden.