De Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds waarschuwen dat 'vloggers', bloggers die videofilmpjes op internet posten, steeds vaker reclame maken voor ongezond eten. De organisaties willen dat vloggers strenger gecontroleerd worden, meldt RetailDetail. Donderdag bespreekt de Tweede Kamer een rapport over reclame in YouTube-filmpjes.

Bedrijven hebben de groeiende markt van internetreclame ontdekt en maken volop gebruik van de online videomakers. Argeloze kijker(tje)s beseffen niet dat vloggers betaald worden voor de reclame in hun YouTube-filmpjes. "Eigenlijk word je op het verkeerde been gezet", zegt Bart Combée van de Consumentenbond, "want je denkt dat iemand zoals je zelf bent een leuk verhaaltje vertelt, maar eigenlijk is het wel reclame". Combée vindt dat de bestaande gedragscode tekort schiet en dat bij dergelijke vlogs of tweets moet staan dat het om een advertentie gaat. "Er zou vanuit de overheid toezicht moeten komen. Zeker omdat het een groot fenomeen begint te worden", aldus Combée.

Het Belgische Test-Aankoop sluit zich bij het Nederlandse standpunt voor strenger overheidsoptreden aan. Daarnaast roept de consumentenorganisatie de vloggers op zelf hun verantwoordelijkheid te nemen: "Als jullie toch zoveel invloed hebben op de jeugd, promoot dan gezonde snacks. Dat zou meer impact hebben dan om het even welke infocampagne van de overheid.”
Bron: RetailDetail - Product placement in YouTube-filmpjes in opspraak