Het traditionele Duitse vleesbedrijf Rügenwalder Mühle stapt in de vegetarische producten. "Ons merk staat er goed voor, maar de vleesindustrie niet", zegt directeur Christian Rauffus in een interview met Spiegel Online.

Het imago van vlees staat onder druk. De intensieve dierhouderij is dier- en milieuonvriendelijk, vleesproductie is inefficiënt en kostbaar en veel vlees eten is bovendien ook nog eens slecht voor de gezondheid. Rauffus gaat zelfs zo ver dat hij 'worst zelfs de sigaret van de toekomst' noemt, aldus RetailDetail.

Rügenwalder Mühle is de grootste Duitse worst en gehaktballetjesmaker
Verwachtingen vegetarische omzet ver overtroffen
Consumenten kiezen in toenemende mate voor geen vlees, minder vlees of een alternatief voor vlees. Op die trend speelt Rügenwalder Mühle, de grootste Duitse worst en gehaktballetjesmaker, in door een eigen assortiment vegetarische producten op de markt te brengen. "Het maken van vegetarische producten is dus slechts een logische stap voor ons."
De verwachtingen waren hooggespannen. In 2020 zou het vleesbedrijf 30% van zijn omzet uit vegetarische producten willen halen. De werkelijkheid blijkt de verwachtingen echter ver te overtreffen. Vier van de 10 best verkopende producten van het bedrijf zijn vegetarisch. De 30% doelstelling wordt waarschijnlijk al volgend jaar gehaald.

Vegetarische kippeneieren
Gaat Rügenwalder Mühle 'onze' Vegetarische Slager beconcurreren? Dat bedrijf heeft zich ten doel gesteld de grootste vegetarische slager ter wereld te worden, op basis van louter plantaardige producten die in smaak en textuur niet van 'echt' vlees te onderscheiden zijn. Rügenwalder Mühle maakt zijn vegetarische worsten met eiwit van vrije uitloop kippeneieren, raapolie en gebruikt voor de balletjes ook soja. De Duitse vegetariërsbond ondersteunt die keuze.

Fotocredits: still uit video Rügenwalder Mühle, via facebook