De klagers beschuldigen Coca-Cola van oneerlijke marketing door Vitaminwater in de markt te zetten als een beter alternatief voor water en suikerhoudende frisdranken. Vitaminwater zou onder andere goed zijn voor je gewrichten, het immuunsysteem versterken en het helpen tegen oogklachten. De rechter oordeelde dat er voldoende grond voor de misleidingsclaim was. Nu moet een districtsrechter als volgende bepalen of het proces doorgang kan vinden. Het is gebruikelijk dat die de beslissing van de federale rechter overneemt.
Zowel Coca-Cola als de klagers zien uit naar de rechtszaak, volgens Reuters. Coca-Cola is tevreden dat het schadevergoedingsdeel uit het groepsproces is gehaald en zegt dat de aantijgingen in het algemeen "ongegrond zijn en afgewezen zullen worden". Het Center for Science in the Public Interest, dat de klagers ondersteunt, zei dat Coca-Cola in de rechtszaak de "misleidende claims die het gemaakt heeft en nog steeds maakt" zal moeten verdedigen.
Op Foodlog werd al diverse keren aandacht besteed aan het in Nederland door Vrumona gevoerde merk Vitaminwater. In 2009 kwam het tot een zaak voor de Reclamecode Commissie, die - conform Foodlog's voorspelling - werd afgewezen. In 2010 kandideerde Vitaminwater in de Gouden Windei-verkiezing van Foodwatch. In 2012 trok men in Engeland aan de bel. Tot een verdere rechtsgang is het bij ons niet gekomen. In België is Vitaminwater begin van dit jaar stilletjes van de markt verdwenen.
In Nederland draagt Vitaminwater nog altijd het Vinkje, ons nationale teken voor de gezondheid van voedsel.
Fotocredits: Jeremy Brooks
Het vinkje systeem is net zo achterhaald als die domme overheidsreclame (die door ons betaald wordt) over plastic afvalscheiding. Een of andere onwaarschijnlijke troela die belerend tegen een bejaarde zegt dat ze geen videotape in de bak mag gooien. Videotape! De inhoudsloze / zich conformerende / Nederlandse overheid loopt overal achter. De macht en kennis - en visie - liggen ergens anders. Dat wás ooit anders...