Big Food, groot geworden met calorie- en suikerrijk junk food, verkeert in zwaar weer. De verkopen van frisdrank en snacks lopen terug. Er wordt verwoed strijd gevoerd voor of tegen een sugar tax. 'Zwaar bewerkt' voedsel staat in een kwaad daglicht. Consumenten willen geen GMO's in hun eten en dus wel op de verpakking. Kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen moeten het veld ruimen, net als te veel vet, suiker en zout. Dierenwelzijn en duurzaamheid zijn aandachtspunten. Kindermarketing ligt onder vuur, keurmerken groeien wild, kortom, consumenten hebben het vertrouwen in de voedingsindustrie verloren.

In Forbes geeft Nancy Fink Huehnergarth 5 aanwijzingen hoe Big Food vandaag kan beginnen met het herwinnen van het consumentenvertrouwen.

Stop het verzet tegen betere etikettering
Consumenten willen weten wat er in hun eten zit. Door zich te verzetten tegen het transparant vermelden van GMO-ingrediënten, toegevoegde suikers, herkomst, waarschuwingen of stoplicht-labels, wekt de industrie de indruk iets te verbergen te hebben. Probeer ook niet met eigen, halfslachtige voorstellen verplichte maatregelen te voorkomen.

Stop kindermarketing
Ouders maken terecht bezwaar tegen op hun jonge kinderen gerichte marketingtrucs voor ongezond voedsel. Kinderen begrijpen de werking van reclame niet, dus het is 'oneerlijk' en zelfs 'onsmakelijk' ze van alle kanten en via alle media te bombarderen met boodschappen die ze een verkeerd beeld van wat gezond is overbrengen.

Investeer in gezonde en verse producten
Bedrijven die zwaar bewerkt (ultra processed) en ongezond eten en drinken produceren, 'gaan de dinosauriërs achterna'. Daarom investeren steeds meer bedrijven in innovatie, geholpen door de vraag van consumenten naar 'natuurlijke' producten. Al is daarbij een waarschuwing op zijn plaats. Alleen een 'gezondere' versie van populaire snacks - door er kunstmatige geur- en kleurstoffen of suikers uit te halen - zorgt nog niet voor verkopen. Fink Huehnergarth voorspelt dat consumenten overstappen op echt gezonde snacks zoals groenten en fruit voor iedere dag, en dat chips en koekjes weer een traktatie voor af en toe zullen worden.

Stop misleidende claims
In de VS tieren misleidende claims welig maar beginnen consumenten ook steeds meer te begrijpen dat een ultra processed levensmiddel ongezond is en blijft. Een zak chips 'zonder kunstmatige kleurstoffen' of een pak gesuikerde ontbijtgranen zal nooit gezond eten worden, ook al staat er met grote letters 'nu met volkoren granen', 'zonder transvet' of 'prima bron van calcium' op. In Europa zijn we gelukkig wat strenger.

Geef openheid van zaken over funding
Hou op met het funden van wetenschappelijk onderzoek of maatschappelijke organisaties om potentiële critici de mond te snoeren. Denk aan de ophef die ontstond toen aan het licht kwam dat Coca-Cola een stichting financierde die de schuld voor de obesitasepidemie van suikerhoudende frisdranken naar te weinig bewegen moest afwenden. Big Food heeft talloze sluipwegen gevonden om respectabele instellingen te beïnvloeden. Geef openheid van zaken en wees transparant. Dat schept vertrouwen.

Fotocredits: 'Coca Cola Life with Stevia and Sugar', Mike Mozart