Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) verzorgt al twintig jaar succesvolle BOB-campagnes tegen rijden met een glaasje op. Dit jaar is de toekomst van BOB ongewis. Het gewest Vlaanderen heeft namelijk eind vorig jaar een aanbesteding uitgeschreven voor de 'mediacampagnes rond veiligheid in 2015', schrijft De Morgen.

BIVV is merkeigenaar van BOB
Met ingang van dit jaar zijn de drie Belgische gewesten zelf verantwoordelijk voor de veiligheidscampagnes. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft uiteraard meteen ingeschreven op de Vlaamse tender. BIVV is bedenker van BOB en als private partij zelfs merkeigenaar van BOB. Maar vooralsnog blijft het stil in Vlaanderen. De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts wil eerst de resultaten van de aanbesteding afwachten. "Wij moeten goed omspringen met het geld van de belastingbetaler en zullen dus de beste campagne tegen de beste prijs kiezen", klinkt het.

'BOB moet blijven'
Diverse experts en politici maken zich hard voor BOB. Zo stelt Johan Demol, verkeersexpert aan de UGent, dat het 'waanzinnig' zou zijn om de campagnes tegen dronken rijden, 'die mensenlevens redden', door een splitsingsdiscussie verloren te laten gaan.
Dan ga je toch niet elk apart nog eens het warm water uitvinden?
Datzelfde argument voert de Vlaams liberaal fractieleider Bart Somers (Open Vld) aan, al spreekt hij van 'institutionele discussies'. Hij pleit voor 'samenwerkingsfederalisme'. Andere politici wijzen er op dat alle drie de gewesten eenzelfde, gezamenlijke vijand hebben: alcohol in het verkeer. "Alcohol is een van de grootste killers in het verkeer. Dat is zo in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De drie gewesten staan voor dezelfde, levensbelangrijke uitdaging om de verkeersveiligheid te verbeteren en er ligt een campagne voor het grijpen die zijn effectiviteit al ruim twintig jaar bewezen heeft. Dan ga je toch niet elk apart nog eens het warm water uitvinden? Sla dus de handen in elkaar en zorg ervoor dat BOB zijn werk kan blijven doen", aldus Sp.a-parlementsleden Joris Vandenbroucke en Karin Temmerman.

Brussel blijft bij BOB
Het Brussels Gewest heeft de knoop al doorgehakt en gaat wel met BOB door. "De BOB-campagne bestaat reeds 20 jaar, en het concept heeft zijn verdiensten bewezen in België, maar ook in andere landen zoals Duitsland of Nederland. Ik denk dat het belangrijk is samenhang te creëren en doeltreffend voor eenzelfde richting te kiezen wanneer het op BOB aankomt, daar het een belangrijke tool betreft, die inwerkt op een belangrijke oorzaak van ernstige ongevallen", zegt Brussels staatssecretaris Bianca Debaets, bevoegd voor verkeersveiligheid, in De Morgen.

Fotocredits: 'If you DON'T drink and drive, you get a free key chain!', Tilemahos Efthimiadis