In de VS is het traditionele plaatje van met z'n allen om de tafel ontbijten of avondeten nu ook definitief aan het schuiven. Onderzoek door Information Resources Inc (IRI) wijst uit dat 79% van de Amerikaanse consumenten nog altijd tot de 'planners' behoort, met 3 vaste maaltijden per dag. Maar 21% van de Amerikanen behoort inmiddels tot een nieuwe categorie, de 'opportunisten'. Die kopen, eten en drinken gedurende de dag al naar gelang ze trek hebben of in de gelegenheid zijn iets te consumeren. Het maakt daarbij niet uit of iets een maaltijd of een snack is.

IRI heeft de opportunisten voor het eerst in kaart gebracht. Ze blijken in alle bevolkingsgroepen voor te komen, iets meer aan de arme kant van het spectrum te zitten. Tweederde van de opportunisten is vrouw, iets minder dan de helft is jonger dan 45, tweederde heeft een een- of tweepersoonshuishouden zonder kinderen en met minder vaste verplichtingen.

Opportunisten zijn gevoelig voor prijzen: 31% koopt wat er in de aanbieding is zonder verder aandacht te besteden aan de voedingswaarde. Dat geldt voor maar 18% van de planners. Kortingsbonnen werken voor eenderde van de opportunisten, tegen een kwart van de planners. Maar ook opportunisten houden van zelf koken. Ze blijken in de praktijk ook bij zelf koken voor convenience en snel-en-gemakkelijk te gaan. Eenderde kiest bij voorkeur voor kant-en-klaar dat alleen nog opgewarmd hoeft te worden. Planners koken meer 'from scratch'. Dat schrijft AFN.