Ahold heeft in het derde kwartaal van 2015 de omzet met 13% zien toenemen tot €8,44 miljard. De groei was deels te danken aan de sterke Amerikaanse dollar. In Nederland bedroeg de identieke omzetgroei 4%, in de VS was de autonome groei 1,8%. De operationele winst van het concern steeg met 12% tot €319 miljoen, de nettowinst kwam uit op €189 miljoen, 6% hoger dan in het derde kwartaal van 2014.

In Nederland stegen de verkoopvolumes, vooral van het versassortiment. Ook steeg het marktaandeel. Ahold-CEO Dick Boer: "In Nederland blijft de kracht van het Albert Heijn-merk de positieve omzettrend aandrijven. We waren in het bijzonder verheugd over de toename van de identieke winkelomzet. Onze strategie gericht op verbeteringen in kwaliteit en assortiment, leidde tot een toename in het aantal transacties en in marktaandeel."

De opbrengsten in Nederland kwamen uit op €2,8 miljard, 7,4% boven vorig jaar. De groei van het onderliggende bedrijfsresultaat bleef beperkt tot 1,6% (€129 miljoen). Dat kwam onder meer door investeringen in de online-activiteiten. De onlineomzet van Ahold steeg in het derde kwartaal met meer dan 30% in vergelijking met het derde kwartaal van 2014. De online-activiteiten blijven een speerpunt voor Ahold. Topman Dick Boer: "We blijven investeren in het versterken van onze leidende positie in online retail. De omzetgroei bij Albert Heijn Online was hoofdzakelijk te danken aan nieuwe klanten in onze bestaande marktgebieden. De investeringen in onze online-activiteiten hadden een verlagend effect op onze marge in het jaar tot nu toe. Deze impact is in lijn met onze verwachting."

Die verwachting houdt ook in dat Ahold de onderhanden zijnde fusie met de Belgische supermarktketen Delhaize voor medio 2016 denkt af te ronden.
Bron: NRC - Goede kwartaalcijfers voor Ahold, mede door sterke dollar