Energiedrankfabrikant Red Bull schikt voor $13 miljoen een Class Action Suit. Het bedrijf adverteerde jarenlang met de slogan 'Red Bull gives you wings'. Dat viel bij een reguliere gebruikers in de VS niet in goede aarde. Een van hen, Benjamin Careathers, startte een rechtszaak. Niet omdat hij letterlijk geen vleugels kregen, maar omdat hij van Red Bull niet meer energie kreeg dan van een gewone kop koffie.

De aanklacht noemde het idee dat de energiedrank prestaties en concentratie zou verbeteren 'misleidend en frauduleus en daarom vervolgbaar'. Energiedranken baseren hun energiegevende effect alleen op hun cafeïne-gehalte, niet eens op andere toegevoegde stoffen als guarana of taurine. Als je dan weet dat in een gewoon kopje koffie 115 tot 175 mg cafeine zit, en een blikje Red Bull 80 mg cafeïne bevat, is de Red Bull boost nogal duur betaald. Dat staat dan ook in de aanklacht: Red Bull houdt - zonder bewijs daarvoor - consistent vol dat hun product een superieure energiebron is, hetgeen een prijspremium zou moeten rechtvaardigen. Maar een kop koffie of cafeïnehoudende frisdrank (cola) heeft net zo veel effect.

Miljoenen klanten recht op vergoeding
Als de rechter de schikking goedkeurt, hebben miljoenen individuele klanten van Red Bull recht op een schadevergoeding van $10 dollar, of twee gratis Red Bull producten. Red Bull heeft met de schikking ingestemd om de 'kosten en afleiding van een rechtszaak te vermijden', schrijft AFN. Het bedrijf blijft er bij dat het altijd 'waarachtig en accuraat is geweest in zijn marketing en etikettering, en weerlegt iedere claim dat het iets verkeerd heeft gedaan of aansprakelijk is'. Wel heeft Red Bull al zijn reclames vrijwillig teruggetrokken en marketinguitingen aangepast.

Fotocredits: Till Krech