Vroeger draaide alles om gezondheid, zegt Geert van Poppel, die verantwoordelijk is voor de spreads van Unilever. Tegenwoordig gaat het om smaak en om 'clean label'. Ook al zijn e-nrs zo handig en veilig als je maar kunt bedenken, als consumenten ze niet willen, dan moeten ze eruit.
En dat doet Unilever dus, zegt Rob Hamer, directeur van het Nederlandse lab. Hij geeft aan te denken dat je niet de klant moet willen veranderen, maar je bedrijf moet aanpassen aan diens denk- en leefwereld.
"We moeten ons aanpassen aan de gewoonten van mensen", zegt Hamer dan ook.
Niels #4: waren dat consumenten die allerlei producten met toevoegingen aten zoals Knorr maaltijdmixen, kant en klaar maaltijden, chips enz enz? Of waren dat consumenten die hun eetpatroon zo veranderd hadden dat ze alleen nog maar vers eten, klaarmaken en met gewone kruiden werkten? Want daar zit een enorm verschil in. Ik moest ook wennen aan natuurlijke smaken, maar nu vind ik biologische producten als bijv falafel met echte ingrediƫnten zonder rare e-nrs wel lekker smaken en vind ik een cup-a-soupje enorm zout smaken.