Duurzaamheidsgigant Unilever besloot een maand geleden een proces aan te spannen tegen Just Mayo. Dat product wordt gemaakt zonder eieren en zou daarom volgens sauzen- en mayonaisemaker Unilever (bekend van o.m. Hellmann's en Calvé) geen 'mayo' mogen heten; in mayonaise horen immers eieren. Volgens Just Mayo kan het wel.

Sympathiek
Of Unilever zich met dat voornemen een dienst heeft bewezen valt te betwijfelen. Met name voor een jonge, bewuste groep klanten is Just Mayo een sympathieke start-up. Niet zo handig dus van Unilever, want zo vervreemdt het bedrijf zich van een niet onbelangrijke groep klanten.

In een kort persbericht zegt Unilever vandaag het proces te laten vallen en helemaal achter de duurzaam geïnspireerde en innovatieve bedrijfsdoelen van Just Mayo te staan.

Merkwaarde Just Mayo versterkt
Volgens diverse Amerikaanse media is Hampton Creek, de eigenaar van het merk Just Mayo, blij. Het is nog een klein bedrijf maar staat dankzij het voorgenomen proces van Unilever nu volledig op de kaart.

De zaak heeft de merkwaarde van Just Mayo geweldig helpen versterken. Twee bekende en kapitaalkrachtige investeerders in Hampton Creek zijn Bill Gates (Microsoft) en de Aziatische tycoon Li Ka-shing.

“Het was geweldig sterk om ons verhaal op deze manier tot tientallen miljoenen mensen te kunnen laten doordringen", zegt Josh Tetrick, de oprichter van Hampton Creek. Unilever zegt in het persbericht dat het niet wil procederen en de juistheid van het label 'Just Mayo' wil overlaten aan "belangenorganisaties en de daartoe bevoegde wetshandhavers".

Fotocredits: Just Mayo, Hampton Creek