Unilever boekte in 2015 10% winstgroei. Dat maakte het voedings- en levensmiddelenconcern vanochtend bekend. De omzet nam toe tot €53,3 miljard. Zonder wisselkoerseffecten zou de groei uitkomen op 4,1%. De nettowinst daalde met -5% tot €5,3 miljard.

In het persbericht zegt CEO Paul Polman "Deze resultaten laten opnieuw zien dat we vooruitgang boeken in het ombouwen van Unilever tot een meer veerkrachtige organisatie, die in staat is steeds onderliggende, concurrerende groei te laten zien." Polman raakte de afgelopen jaren 'steeds verder verwijderd van zijn doelstelling de omzet te verdubbelen ten opzichte van de €40 mrd bij zijn aantreden in 2009', schrijft het FD.

Door de focus meer op de persoonlijke verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen te leggen, lijkt het tij nu gekeerd. Dankzij de wereldwijd groeiende middenklasse boekten die divisies respectievelijk 4,1% en 5,9% omzetgroei. De voedingsmiddelentak liet een groei van 1,5% zien. De - krimpende - voedingsmiddelentak wordt steeds minder belangrijk voor Unilever. Voor 2016 voorziet Unilever een 'lastiger' jaar. Het bedrijf zal zich richten op het verbeteren van de winstmarge, het verlagen van de kosten en innovatie.
Bron: Het Financieele Dagblad - Unilever ziet omzet weer groeien