Unilever heeft zichzelf een aantal duurzame doelstellingen opgelegd, die het concern per 2020 gerealiseerd wil hebben. Het voedingsmiddelenconcern is daarmee goed op weg, zei topman Unilever Benelux Frank Weijers vandaag tijdens de update van het Unilever Sustainable Living Plan. Zo was in 2013 al 48% van de gebruikte landbouwproducten duurzaam geteeld: 'de soepen, sauzen en maaltijdmixen van Bertolli, Knorr en Unox bevatten nu al nog enkel duurzaam geteelde tomaten', meldt De Levensmiddelenkrant. .

Unilever zet ook op andere fronten in op duurzaamheid: kinderijsjes bevatten minder calorieën, binnenkort introduceert het concern een 'supergeconcentreerde deodorant' en vandaag werd ook de app tegen voedselverspilling in professionele keukens gelanceerd.

Waar Unilever bij het bereiken van zijn duurzaamheidsdoelstellingen met name tegenaan loopt, is de consument. Die blijkt niet zo eenvoudig te bewegen te zijn om zijn gedrag aan te passen. Zo blijkt 68% van de 'broeikasgasimpact' door consumenten gegenereerd te worden: 'met name het verwarmen van water voor douchen en wassen vergroten de impact'. Consumenten houden niet van een koude douche.