Er is één groot maar. Wij, consumenten. Wij zijn onduurzaam.
"Consumenten zijn zelf de grootste verspillers en milieuvervuilers", zei Weijers. Thuis maken we er een potje van en doen we alle duurzame winst weer teniet. Daarom zoekt Unilever de samenwerking met retailers om ons minder onduurzaam te leren leven. Met Walmart en Tesco's pakte het bedrijf dat al eerder op. Nu zoekt het in Nederland een geschikte partner om thematische campagnes mee te starten. Weijers wil er nog niet teveel over zeggen, maar al wel dit: "op 5 juni trappen we een nieuwe campagne af, getiteld Waterspaarders."
Wie denkt dat we schamperen, vergist zich. NGO's - van Greenpeace, Havelaar en Milieudefensie tot WakkerDier - gaan last krijgen van dit bedrijf. Unilever wil, zo zegt het, niet volgen maar voorop lopen. En het heeft het prima door: het is loei makkelijk om zelf een NGO-achtige campagne te starten, het waar te maken én er de credits en sympathie voor te oogsten. Ze hebben goed geleerd van het oogsten van de shit van zulke partijen.
Bron: printeditie Levensmiddelenkrant, nr. 8, p. 16.
Fotocredits: The Unilever Series: Ai Weiwei (at Tate Modern London), appelogen.be uitsnede
Melchert schreef: "Maar het blijft in mijn ogen een strategie om de consument het liefs op zo veilig mogelijke afstand houden. Want stel je voor dat die consument echt actief gaat nadenken! "
Mooi gezegd..
Het is nogal dubieus dat men het CO2-verbruik wil halveren en tegelijk de omzet wil verdubbelen. Waarom niet genoegen nemen met gelijke omzet en een nog grotere CO-reductie? Dat zou pas van mentaliteit getuigen.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe men die omzet wil verdubbelen. Ik denk dan aan twee opties: nog meer bedrijven en hun producten opkopen of mensen meer van hun eigen producten laten consumeren. Ik ga er vanuit dat dat laatste zeker niet onbelangrijk is. En als ik gelijk heb dan beticht Unilever de consument ervan dat hij er een potje van maakt terwijl ze zelf alles aan doet om mensen maar meer te laten consumeren.
Een mooi praktijkvoorbeeld hiervan vind ik 'de Aziaten aan de deo helpen':
http://www.distrifood.nl/Fabrikanten/Algemeen/2008/5/Unilever-helpt-Aziaat-aan-deodorant-DIS129402W/
Vice president van Axe zei destijds ‘Niemand heeft nog een manier gevonden om Aziaten het besef bij te brengen dat ze lichaamsgeur afgeven.’ En nu zijn dus ook de Aziaten aan de Axe. Ooit wel eens gezien wat voor een overbodige lelijke dop er op die busjes zit? Over milieuvervuiling gesproken.
En dan komt Unilever met droge douche gel zodat we minder hoeven te douchen. We hoeven ook niet zoveel te douchen, maar dat betekent niet dat we het douchen zouden moeten vervangen door droog douchen. Wat een kolder. Het dom proberen te houden van de consument gaat zoals Melchert zegt maar mooi gewoon door.
Natuurlijk is het ook in het grootste belang van Unilever dat zij en haar consumenten verduurzamen. Neem de palmolieplantages. Vroeg of laat moet je, als alles echt kapot dreigt te gaan, zorgen dat je het anders gaat aanpakken. Want anders heb je straks helemaal geen olieplantages meer en zit je met lege handen.
Kortom: verduurzaming van Unilever is een noodzakelijk kwaad verpakt in een mooi 'kijk eens hoe groen wij zijn' marketing-jasje.