Dat kan de 'booming' maaltijdbezorgservices stevige concurrentie bezorgen, schrijft het FD.

Bezorgen vanuit de horeca groeit in Nederland aanmerkelijk harder dan de voedingsmarkt als geheel. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) berekent dat de totale markt voor maaltijdbezorging in Nederland uitkomt op €695 miljoen en zal groeien naar €1,5 miljard in 2025.

Jan Willem Grievink van FSIN nuanceert de groei: "We praten meer over de nieuwkomers dan dat er omzet is". In totaal geeft de Nederlander jaarlijks namelijk €58 miljard uit aan eten en drinken. Hoewel de snelgroeiende maaltijdbezorgers schermen met groeicijfers van tientallen procenten, zijn ze onder de streep nog verliesgevend door hun torenhoge marketingkosten.

Daar komt bij dat de bezorgdiensten vooral floreren in de steden. Alleen daar is de klant- en restaurantdichtheid groot genoeg is om een vloot aan (fiets)bezorgers in de benen te houden. Buiten de steden is zelf thuis koken nog altijd de norm. "Lukt het Uber goedkoop te zijn, snel en van goede kwaliteit, dan kan het bedrijf de bezorgmarkt opschudden - net als het met de taximarkt heeft gedaan", schrijft het FD in zijn analyse.