Consumenten vinden duurzaam eten belangrijk. Dat zeggen we. Toch valt dat nogal tegen. Onderzoeksburo GfK ontdekte dat slecht een derde let op duurzaam. Twee derde van het winkelend publiek interesseert het dus niet, aldus de Levensmiddelenkrant.

Daarom dus fourneerde Postcode Loterij een flink aantal miljoenen om samen met Unilever en Albert de actie Lekker Duurzaam Doen voor die twee derde op te zetten. 2,5 miljoen Postcodeloterijspelers krijgen een tegoed van € 12,50 om kennis te maken met boodschappen die ze anders niet zouden kopen.

Tussen denken en doen
De helft van de Nederlandse consumenten zegt duurzaam eten belangrijk te vinden. Maar slechts een derde laat ook daadwerkelijk iets duurzaams in zijn mandje glijden. Ze vinden het te duur en de macht der gewoonte laat hen naar iets anders grijpen.

Vier op de tien consumenten zegt de afgelopen twee jaar duurzamer te zijn gaan eten. Een kleine dertig procent verwacht dat in de komende twee jaar ook te gaan doen. Maar pas op, want tussen zeggen en doen zit een flink gat.

Verleiden tot niet zo duurzame kip
Natuurlijk blijft het de vraag wat consumenten onder duurzaam verstaan. Een verstandig gehouden Nederlands industrievarken is volgens rekenaars aan de groene economie duurzamer dan een 1-ster kip voor iedereen. Het varken is immers een betere verwerker van etensresten dan de kip. Maar op zulke aspecten letten de Postcodeloterij en Lekker Duurzaam Doen nog even niet. Mensen verleiden meer te betalen voor dezelfde boodschappen is al ingewikkeld genoeg. Toch laat dit voorbeeld zien dat er misschien wel vaker iets duurzaams in het boodschappenmandje glijdt dan GfK dacht.

Fotocredits: boodschappen, amsfrank