Binnenkort ziet u wielerbroekjes en -shirtjes rijden met daarop de tekst 'Nederland Bloeit'. Zo gaat dat bij het wielrennen. Er is veel geld voor nodig en dus plak je er reclame op. Panasonic, Philips, Rabobank, Rolex. Durex en Heineken schijnen niet te horen. Knorr Vie mag en Volkswagen kan ook als het maar een Polo Blue Motion is. Hoe dan ook, je weet wat je moet kopen. Daar is reclame voor.
Een testje: wat moet je kopen als je Nederland Bloeit ziet?
a. Tulpen van dat merk
b. Rozen van dat merk
c. Alletwee
d. Een nieuw toeristisch blad over Nederland
e. Geen van die vier, want Nederland Bloeit is een tuincentrum
Wat gaat u kopen omdat u Nederland Bloeit ziet? Nee, meteen vers van de lever invullen. Niet eerst het Internet afstruinen.
De letter b kan in "Nederland bloeit" beter weggelaten worden. Dan komt het wat dichter bij de werkelijkheid. LTO is toch alleen maar een melkveehoudersclub. De beide veruit grootste onderbonden LTOnoord en ZLTO hebben beide een melkveehouder als voorzitter. Zegt genoeg en hoe zou het anders kunnen. Je ziet ook dat ten opzichte van de sectoren intensieve veehouderij, akkerbouw en tuinbouw alleen de melkveehouders in Nederland de beste financiële resultaten halen en het meeste toekomst perpectief hebben. Bij de intensieve veehouderij, akkerbouw en tuinbouw is het al jaren sappelen en mogen binnen LTO nog wat voor spek en bonen meedoen. Decennia lang hebben de melkveehouders ten opzichte van de andere landbouwsectoren steeds een democratisch numerieke meerderheid gehad. En dat heeft hen geen windeieren gelegd. Het is zelfs al zover gekomen dat de melkveehouders met hun gewenste afschaffing van het melkquotum de varkenshouderij heden ten dage in de problemen hebben gebracht. "Nederland Bloeit" mag dan bedoeld zijn voor motivatie van de boerenachterban. Maar bij mij is dat niet het geval.