De Britse supermarktketen Tesco gaat versneld het snoep en de chocola bij zijn kassa's weghalen. Uit een enquĂȘte bleek dat 65% van de klanten dat graag wil omdat het hen helpt gezondere keuzes te maken bij het boodschappen doen. En zelfs 67% zei dat het enorm zou helpen gezondere keuzes te maken voor hun kinderen. Wie kent niet de wanhopige ouders met jengelende kinderen die aan het eind van hun boodschappentraject bij de kassa dan toch maar hun kind de op grijphoogte uitgestalde reep of snoepjes laten pakken? Gezondheidsvoorstanders en ouders juichen de maatregel toe, schrijft The Guardian.

Tesco voert een actief beleid om frisdranken, sandwiches en kant-en-klaar-maaltijden gezonder te maken door er minder suiker, zout en vet in te stoppen. Het elimineren van de 'ultieme kassaverleiding' past daar prima in. Overigens heeft Lidl in al zijn Britse vestigingen in januari het snoep bij de kassa's al vervangen door gezonde producten als vers en gedroogd fruit.