De luxe horlogemaker TAG Heuer begeeft zich als eerste van de exclusieve Zwitserse horlogemakers op het volop in beweging zijnde gebied van de 'smart watches' en 'wearables'. Tot voor kort deden de exclusieve Zwitserse horlogemakers de mogelijke bedreiging van 'smart' gadgets af als non-existent. Maar die tijd is voorbij.

Deze week maakte LVMH-horlogebaas Jean-Claude Biver bekend dat TAG Heuer, het grootste horlogemerk in de portefeuille van LVMH, serieuze stappen aan het zetten is om zelf een smartwatch te ontwikkelen, meldt Reuters.

Quantified Self en bellen met je horloge
Met een smart watch, zoals de Apple Watch, kun je je email checken en bellen vanaf je horloge. De opmars van de smart wearables is ingezet vanuit de electronicaproducenten. Veel vroege toepassingen werden bijvoorbeeld gebruikt voor het meten en bijhouden van allerlei lichaamsfuncties: 'Quantified Self' en fitnesstrackers. Sinds vorig jaar is de ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen, met gadgets zoals de Pebble, de Samsung Galaxy Gear en de Sony SmartWatch. Swatch Group, 's werelds grootste horlogemaker, heeft plannen om volgend jaar met een eigen smartwatch te komen.

En nu begeeft TAG Heuer zich dus ook openlijk op deze markt. Biver stelt de afgelopen 4 maanden al diverse partnerships gesloten te hebben en acquisities te overwegen om 'met een oorspronkelijk en exclusief aanbod' te komen. "We doen het alleen als we nummer één, afwijkend en uniek kunnen zijn", vulde hij nog aan.

Google en Intel?
De vraag of bij die partners ook Google en Intel waren, bleef vooralsnog onbeantwoord. Net zo goed als de omvang van de investering in deze nieuwe richting. Wel is duidelijk dat TAG Heuer nadrukkelijk op jacht gaat naar een brede klantengroep die een exclusief maar toch betaalbaar horloge wil. Mét smart technologie.

TAG Heuer laat zich het horloge niet van de pols stelen door de gadgetmakers.

Fotocredits: TAG Heuer