Ik Kies Bewust heeft laten onderzoeken of we gelijk hadden en concludeert dat 36 vrouwen die de ene week een stuk taart kregen met en de volgende week zonder IKB logo, van beide stukken evenveel aten en die even lekker vonden. Het stuk mét vinden ze minder ongezond, maar niet gezond. De Stichting juicht en zegt 'zie je wel, mensen gaan niet meer eten van IKB op fout spul'.
Ze doen er als volgt kond van: In de eerste plaats werd geconstateerd dat de proefpersonen de taart door de aanwezigheid van het logo niet ineens als een gezond levensmiddel beschouwden, maar wel minder ongezond dan taart zonder het logo. Verder stelden de onderzoekers vast dat van taart met en zonder logo evenveel werd gegeten en dat de taarten even lekker werden gevonden. Dit is een interessante bevinding, want in dit onderzoek leidde het logo er dus niet toe dat van het product meer werd gegeten.
Toont dat onderzoek dat werkelijk aan? Het toont aan dat vrouwen eten wat je ze voorzet, maar gelukkig niet meer dan ze redelijk vinden. Ook toont het aan dat ze niet meer per keer eten, maar niet of ze niet vaker aan de taart gaan. Hoe vaak nemen ze een bewust gekozen ijstaart als toet mee uit de super in plaats van een bakje yoghurt omdat het wel kan voor dat ene keertje meer?
Wedden? Dit flutonderzoekje moet de kritiek smoren en ervoor zorgen dat er meer bewust ijs en taart verkocht kan blijven worden, omdat mensen dat alleen maar niet-ongezonder vinden. Neehee, er moet minder verkocht worden. Als je er op een fatsoenlijke manier meer van wilt verkopen, moet je misschien het gooien van taarten gaan promoten.
Deloitte ontdekte dat consumenten het door hebben: "uit het onderzoek blijkt dat steeds minder consumenten dan in voorgaande jaren ?gezonde keuze? keurmerken betrouwbaar vinden."