Volgens de nieuwe Sectorvisie Supermarkten van het Economisch Bureau van ING zal ook in 2012 de omzet weer een groei laten zien, van 2,0 procent. Voor 2013 voorspelt ING 1,8 procent omzetgroei. Die groei weten de supermarkten te behalen ten koste van de omzet bij horeca en speciaalzaken: 'relatief lage prijzen, ruime openingstijden, het brede assortiment en de uitbreiding van het aantal gemaksproducten' trekken consumenten over de streep. Nederlandse huishoudens besteedden in 2012 gemiddeld 4.400 euro bij de supermarkten, 33 miljard euro in totaal.

De omzet groeit, maar de winst staat onder zware druk. Dat maakte Foodlog recent al duidelijk. Stijgende grondstofprijzen en prijsbewuste (folder-raadplegende) consumenten dwingen de supermarkten hun bruto- en operationele marges en margemix goed te managen. Ahold maakte gisteren bekend 250 miljoen euro extra te gaan bezuinigen, vooral op promotionele activiteiten en inkoop (in de vorm van bijvoorbeeld lichtere verpakkingen).

De bespaarde gelden gaat Ahold vooral inzetten voor het verder ontwikkelen van de concepten internetwinkelen, thuisbezorgen en afhalen. Dat sluit volledig aan bij de trends die ook de ING waarneemt: 'Een van de belangrijke ontwikkelingen voor de toekomst van de foodmarkt is de inzet van internet en de opkomst van online boodschappen doen. De online mogelijkheden zetten het ketenmodel op zijn kop en bieden ondernemers, organisaties en bedrijven uit aangrenzende branches een ‘blanco’ speelveld.' De geschatte online omzet was in 2011 1 procent van de totale supermarktomzet. ING verwacht dat dit in 2020 opgelopen kan zijn tot 15 à 20 procent.

Verschillende organisaties en samenwerkingsverbanden experimenten op dit moment met mogelijke online modellen, zo laat ING zien:

onlinemodellen
.

Volgens ING wedt Ahold op het goede paard.

Fotocredits: Ruth_W, frozen lake