Volgens Wakker Dier zouden supermarkten in het eerste kwartaal alweer 18% meer kiloknallers hebben verkocht. Dat zijn vleesproducten met een kiloprijs die lager ligt dan de gemiddelde prijs van een kilo kattenvoer.

Begin januari stelde Wakker Dier eveneens dat het aantal kiloknallers door de supermarkten wordt opgevoerd. Op basis van een tegenanalyse van onderzoeksbureau GfK op Foodlog kon worden vastgesteld dat de analyse aangezet was. Tevens bleek dat het aantal promoties voor vleesvervangers in dezelfde periode nadrukkelijk was gestegen. Wakker Dier is met name ontstemd over PLUS. Die super zou 130% meer plofkip in de aanbieding hebben gedaan en - zo merkt Wakker Dier op - kreeg niettemin een duurzaamheidsprijs. Nota bene van onderzoeksbureau GfK.

Doel van de actie: stellingname in Tweede Kamer
Met als doel politieke stellingname in de Tweede Kamer lanceert Wakker Dier nu opnieuw cijfers. Volgens het CBL zijn ze niet correct. Daarbij beroept de supermarktorganisatie zich op argumenten zoals die ook vorig jaar golden. Het CBL zegt volgens Distrifood: "Wakker Dier koppelt twee zaken aan elkaar die niets met elkaar te maken hebben. Dat een product in de aanbieding is, heeft niets te maken met dierenwelzijn." Distrifood voegt toe: 'Volgens de brancheclub neemt het aantal aanbiedingen over de hele linie toe. ‘Net als pindakaas, chips etc. etc. is ook vlees in de aanbieding. Ook vlees met het Beter Leven Keurmerk.'

kiloknallerQ1_14_15

Het CBL biedt op dit moment geen tegenanalyse, zodat de campagnekracht van de Wakker Dier ditmaal mogelijk wel tot succesvolle beïnvloeding van de Kamer leidt. Het doel van Wakker Dier is een verbod op vleesaanbiedingen. Staatssecretaris Dijksma gaf bij de januari-actie aan genegen te zijn zich daar sterk voor te maken.

Fotocredits: Dutje tegen een pak kattenvoer, e³°°°